Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

På ein stor konferanse om hav, framtid og berekraft i New York neste veke vil Universitetet i Bergen leggje fram konkrete forslag for å møte FN sine berekraftsmål.
Hva er status på ulikhetene i Norge anno 2017? Og på hvilke områder er det størst ulikhet i Norge i dag?
17 masterstudentar leverte masteroppgåvene sine i geografi innan fristen 15. mai. I samband med avsluttande mastereksamen skal dei presentere oppgåvene sine i juni. Presentasjonane er opne for alle interesserte.
Professor Hakan G. Sicakkan ønsker å styrke forskningen på migrasjon og transnasjonalitet i Bergen som en del av satsingsområdet Globale Samfunnsutfordringer i UiBs strategi for 2016-22.
Da får du en ny sjanse her.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet vil bidra sterkt innenfor alle de tre pilarene som utgjør satsingsområdet globale samfunnsutfordringer: Global helse, ulikhet og migrasjon.
- Vi håper at vårt arbeid i Vanuatu virkelig har formidlet kompleksiteten og mulighetene i samfunnsutvikling og kulturell endring, sa Knut M. Rio i sin takketale da han og Annelin Eriksen mottok pris for sin forskning i Stillehavet.
Høyesterettsdommer og årets æresalumn, Magnus Matningsdal, satt ikke bare på lesesalen i studietiden – han spilte også fotball på UiB-laget «Jæren stein og grus».
Professor på sosiologisk instiutt, Hans-Tore Hansen, er et av medlemmene i et regjeringsoppnevnt utvalg
Professor på sosiologisk institutt, Atle Møen, hadde denne helga ein kronikk i BT: Er det islam som driv unge menn til terror, eller er det heller eit opprør frå utstøytte og fornedra unge menn?
Folgefonnsenteret i Rosendal ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg 2. mai 2017. Senteret er organisert gjennnom en egen stiftelse, og er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Havforskningsinstituttet og Bjerknessenteret.