Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Debattinnlegg: Når Russland nå invaderer så er dette en del av et kjent mønster. Historien gjentar seg.
Fem forskere har fått 25 millioner hver til originale og banebrytende prosjekter gjennom et spleiselag mellom universitetet og Forskningsrådet. De utvalgte prosjektene skal flytte forskningsfronten gjennom samarbeid mellom flere forskjellige faggrupper.
Da Aleksandra skulle velge destinasjon for utveksling falt valget på Brno i Tsjekkia, en by som minner om Bergen i størrelse og studentmiljø. Hun har ikke angret et sekund. – Reis på utveksling når du først har sjansen, det er en opplevelse som ikke kan måle seg med noe annet, oppfordrer hun.
It is our great pleasure to welcome you to this issue of the Proceedings of the ACM on Human- Computer Interaction...
This paper explores performing Go-along interviews in Immersive Virtual Reality (VR).
Stipendiat på Sosiologisk Institutt Amany Selim presenterer arbeidet fra hennes doktoravhandling om aktivisme blant Syrere som bor i Berlin og Oslo. Se filmen om hennes doktoravhandling her.
Utenriksminister Anniken Huitfeldt besøkte Universitetet i Bergen for å snakke om norsk sikkerhetspolitikk og Ukraina-krisen for en gruppe engasjerte masterstudenter fra sampol og juss.
Fra høsten 2022 tilbyr vi et nytt videreutdanningskurs i samfunnsplanlegging der fokus er hvordan ta aktivt grep når utfordringene er komplekse, dilemmaene mange og fremtiden usikker. Hvordan tar vi da strategiske grep og mobiliserer for fremtiden?
Samtidig som mediene rapporterer om mindre fornøyde studenter i år på grunn av pandemien, er studentene på sammenliknende politikk (sampol) jevnt over godt fornøyde med kvaliteten på studieprogrammene instituttet tilbyr.