Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Å reise på utveksling generelt er noe som gir deg et litt nytt syn på verden, og en mulighet til å studere fag, møte folk og få opplevelser du ikke får hvis du velger å «bare» bli i Bergen.
Professor Lars Nyre og studentane skal ta i bruk det nyaste innan HTC Vive-teknologi. Saman med studentane skal han stille spørsmålet: Kva er dette? Og korleis kan vi bruke det?
Professor Eirik Schrøder Amundsen var ein av dei som underteikna dokumentet som oppmoda Universitetet i Bergen om å etablera eit Institutt for økonomi for 40 år sidan.
I Middelklassekulturen i Norge foretar Rune Sakslind, Ove Skarpenes og Roger Hestholm en analyse av hvordan den norske, høyt utdannede middelklassen forstår seg selv som kunnskapsarbeidere.
Hvilke myter finnes det i det offentlige ordskiftet om velferdsstaten?
Seks masterstudenter ved UiB fikk onsdag utdelt TV2s studentstipend. Formålet er blant annet å bygge kunnskap og kompetanse med høy relevans for mediebransjen.
Oda klarte aldri å legge fra seg tanken om å bo på Hawaii siden hun besøkte stedet for mange år siden. Da de frie studiepoengene dukket opp i studieplanen la hun University of Hilo som førstevalg. Jubelen stod derfor høyt da det ble klart: velkommen til et halvt år på de vulkanske øyene!
Fra 2019 lanseres UiBs nye satsing på forventet utveksling for studentene på europastudium. Som ett av tre pilotprogram i satsingen, populært kalt opt-out-utveksling, legges det nå til rette for at alle studentene skal reise på utenlandsopphold.
Sammen med 26 partnere har CET søkt om 100 million kroner fra Forskningsrådet for å bygge et senter for bærekraftig transport i bynære kyststrøk - Centre for Coastal Area Sustainable Transport (COAST).
Fire eksterne graveprosjekt er no i gang på Senter for undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen. Avisa Kvinnheringen er av dei første til å nytte seg av samarbeidet på senteret.
14 studenter på masterprogrammet i medievitenskap skulle presentere sine masteroppgaver på fem minutter.
Hvordan finner en tradisjonsrik kulturavis meningen med livet under en teknologisk og økonomisk revolusjon? Professor Martin Eide og medforfatter Christine Myrvang drøfter dette og andre spørsmål i boken om avisen Dagbladets nyere historie.