Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Post Doc Miia Bask har publisert en artikkelen "Externalising and internalising problem behaviour among Swedish adolescent boys and girls" i siste utgave av International Journal of Social Welfare.
Teikneserien, animasjonsfilmen og det verkelege.
Dommere tar også avgjørelser på ideologisk grunnlag, skriver PhD kandidat Henrik Litleré Bentsen i denne kornikken i dagens BT.
The Department of Social Anthropology in Bergen continues its exciting collaboration projects. Read more about them here!
Professor Kathinka Frøystad i Aftenposten Viten 18. juni
Kulturministeren vurderer å oppheve forbudet mot politisk fjernsynsreklame - stipendiat Magnus Hoem Iversen kommenterer.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten skriver i en BT-kronikk at det var primært i den rike, nordlige delen av EU at høyrepopulistene gikk frem under det nylig avholdte EU-valget.
Jonas Gahr Støre latterliggjøres ­ for å snakke pompøst og uklart. Professor i retorikk Jens Kjeldsen er uenig.
Professor Stein Kuhnle og medredaktører Pauli Kettunen og Yuan Ren presenterte 6. juni den nye kinesiskspråklige boken «Reshaping Welfare Institutions in China and the Nordic Countries» ved Nordic Centre, Fudan.
Stipendiat Svein-Erik Hansen Helle sier til Trønder-Avisa at autoritære regimer prøver å gi inntrykk av at beslutninger tas gjennom grundige demokratiske prosesser.
12 studenter fullførte en mastergrad i geografi våren 2014. Som en del av muntlig eksamen presenterte studentene sine oppgaver.
The paper emphasises the importance of an historical, intergenerational approach in sociological research. Lives need to be understood in the contexts of particular times and places.
– Det fine med et kvotesystem for CO2-utslipp er at mengden utslipp låses fast på et ønsket nivå. Det dumme er at dyre ekstratiltak som for eksempel elektrifisering ikke har noen annen effekt enn å erstatte billigere tiltak med dyrere, skriver professor Kjell Erik Lommerud i en kronikk i Dagens Næringsliv.
I dag har Ingvild Nordtveit disputert for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Capital flows to developing countries: Essays on the behavior of aid donors and official creditors».
Ruy Llera Blanes, postdoktor ved Universitetet i Bergen, er ute med ny bok om kristendom i Afrika og Europa.