Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Marit Skivenes og Jill D. Berrick skal forske på fosterbarns opplevelser av oppvekst i fosterhjem.
Kurset i bruk av systematiske kunnskapsoversikter i samfunnsvitenskapene tiltrakk seg studenter fra mange forskjellige land og en rekke fagdisipliner.
Allerede før hun har disputert for doktorgrad har stipendiaten Stina Ellevseth Oseland fått den prestisjefylte stillingen som ny klimadirektør i Bergen kommune. Les hvordan månedens alumn vil gjøre Bergen enda mer klimavennlig.
Instituttleder Peter Andersen oppsummerer et spesielt vårsemester.
I hennes nye artikkel “Cleavage structures and school politics: a Rokkanian comparative-historical analysis” drøfter vår postdoktor Katharina Sass utdanningspolitikk i Norge og Tyskland fra et komparativt perspektiv.
Stina Ellevseth Oseland er ansatt som direktør av den nye Klimaetaten i Bergen. Etaten etableres 1.september.
Arbeidspakken er en del av MediaFutures, det nye SFI-senteret for ansvarlig medieteknologi.
Bare i løpet av 2019 ble 10 millioner mennesker drevet på flukt. Lørdag 20. juni markeres Verdens dag for flyktninger i solidaritet med de 80 millionene rundt om i verden som er fordrevet fra sine hjem.
42 prosent av alle nordmenn har tilgang til nyhetene bak betalingsmurene.
Emnet EUR105 European Union Institutions, Politics, and Policies i bachelorprogrammet i europastudier har fått Studiekvalitetsprisen 2020 ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Som første emne i Norge oppnådde det status som Jean Monnet Academic Module.
UiBs SFI-søknad om å få etablere eit 300- millionars senter for ansvarleg medieteknologi vann fram! – Eg er heilt sett ut, seier senterleiar Christoph Trattner.
Sammen med noen av Bergens beste forskningsmiljøer vil deltakerne på Bergen Summer Research School utforske hvordan deres forskning kan bidra til å løse globale samfunnsutfordringer. Se en rekke åpne forelesninger her.
– Politivalden i USA er gneista som tenner kruttønna, seier Hilmar Mjelde.
En hardfør feltarbeider og fast kritiker av lettbeint og snusfornuftig analyse av globale fenomener fyller 80 år 4. juni 2020. Vår egen professor Bruce Kapferer har ingen planer om å gi seg av den grunn.