Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Forskerne ble overrasket da de etter mer en 10 000 intervjuer fant at mange av dem som overlever seksuelle overgrep i forbindelse med krig og konflikt, endte opp med å bli mer engasjerte i lokalsamfunnet sitt etterpå.
Mer tverrfaglighet, arbeidslivsrelevans og internasjonalt samarbeid.
Med dagens teknologi har produksjonen av falskt innhold, inkludert «deepfakes», blitt enklere, samtidig som det er vanskeligere å oppdage. - Snart vil det være nesten umulig å skille ekte fra manipulasjon med det blotte øyet, advarer Duc Tien Dang Nguyen.
Aaron Spitzers ERC-prosjekt, CONFRONT, har startet. Over en periode på fem år skal prosjektet utforske nye konflikter mellom nybyggere og urfolk.
Georg Picots WAGEREG-prosjekt er avsluttet.
I slutten av april avla Fredrik Bjerknes sin doktorgrad ved Universitetet i Bergen innen undersøkende journalistikk. I sin banebrytende forskning analyserte Fredrik forskjellene mellom undersøkende journalistikk og andre typer journalistikk.
Forsker ved UiB, Pierre-Georges Van Wolleghem, synes det er merkelig at det har blitt gjennomført så lite komparativ forskning på politisk kriserespons. Nå har han lyst til å studere akkurat det.