Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Professor Stein Kuhnle er medredaktør på en ny bok om jobb-fritid-balansen i Europa og Kina. Sammen med norske og kinesiske kolleger diskuterer han hvordan Kina kan lære av europeiske velferdsstaters erfaringer på feltet.
Fredag 4. april gjester EUs Norge-ambassadør Helen Campbell Institutt for sammenliknende politikk for å snakke om EU som aktør i utenrikspolitikk.
Vil du studere sosialantropologi? Faget utforsker variasjon og sammenheng i kultur og samfunn verden over, og bachelorprogrammet gir en solid innsikt i fagets særegne kunnskaper, tenkemåter og metoder.
Bruce Kapferer har gitt ut en ny bok om kinofilmens kulturelle viktighet, gjennom Stanley Kubricks 2001:En Romoddysé
Danmarks utbygging av fornybar energi er samfunnsøkonomisk sett svært dyr og har dessuten ingen effekt på globale klimautslipp. Dette kommer frem av årets miljørapport fra landets «økonomiske vismænd». En av vismennene er professor ved Institutt for økonomi Eirik Schrøder Amundsen.
Sammenliknende politikk er det mest populære bachelorprogrammet ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet blant utvekslingsstudentene, viser søkertallene for utveksling i 2014. – Svært gledelige tall, for vi skal være et internasjonalt orientert forskningsinstitutt, sier instituttleder ved Institutt for sammenliknende politikk, Gunnar Grendstad.
For arbeidsløs ungdom i Sverige, Finland og Norge har situasjonen endret seg dramatisk iløpet av de siste 15 årene. Mange har blitt fattigere.
Suksessrike presidenter overtaler seg ikke til suksess, men utnytter handlingsrom som oppstår, skriver Hilmar L. Mjelde, universitetslektor ved Institutt for sammenliknende politikk i en kronikk i Bergens Tidende.
Professor Frank Aarebrot mottok mandag en påskjønnelse fra rektor ved Universtitetet i Bergen for sin formidlingsinnsats med "200 år på 200 minutter".
Høyesterettdommere utnevnt av sosialdemokratiske regjeringer har større tilbøyelighet til å stemme for den statlige parten, skriver Jon Kåre Skiple og Gunnar Grendstad i et innlegg i Dagens Næringsliv.
Økonomisk vekst og miljøvern blir hovedoppgaver for Kinas nye ledere, skriver Kina-ekspert Hans Jørgen Gåsemyr ved Institutt for sammenliknende politikk i en kronikk i Bergens Tidende.
Den sterke lønnsutviklingen i Norge de siste femten årene har gått utover landets konkurranseevne. En ramme for lønnstillegg som er et prosentpoeng lavere enn ved 2012-oppgjøret kan være første steg på vei mot en styrket konkurransekraft.
Institutt for samanliknande politikk har eit svært spennande studietilbod.
Nordmenns medievaner og prioriteringer i helsevesenet er hovedtemaene i andre runde av Norsk medborgerpanel, som åpnet i dag.
Associate professor Alf G. Nilsen is the new representative for the University of Bergen to the India Nordic Centre.
Førsteamanuensis Alf G. Nilsen er ny representant for Universitetet i Bergen til India Nordic Centre.
Kina, Japan og India trår varsomt i Ukraina-konflikten og forsøker å balansere egne prinsipper med vennskapet til Russland, skriver Kina-ekspert og stipendiat Hans Jørgen Gåsemyr ved Institutt for sammenliknende politikk i en kronikk i Aftenposten.

Sider