Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Hvordan påvirker koronaviruset samfunnet? Flere av våre dyktige sosiologer har bidratt i det offentlige ordskiftet, og vi har samlet noen av bidragene deres på denne siden. Her kan du finne tekster med sosiologiske perspektiv på ulike tema knyttet til Covid-19 og pandemiens påvirkning på individ og samfunn.
Boka er lettlest, tydelig og substansiell. Den setter ord på egne medieerfaringer, og «limer» det hele sammen i et overordnet samfunnsperspektiv.
«Falske nyheiter spreier seg fortare enn sanne historier på sosiale medier. Kunstig intelligens kan vere vaksinen», skriv UiB-professor Bjørnar Tessem.
Hvilken nyhetsdekning vil vi få med nye teknologier som 360 graders video og virtual reality? Hva er mulighetsrommet, og hvilke nye etiske problemstillinger dukker opp? Det er blant spørsmålene UiB-forskere stiller seg i ny Routledge-bok.