Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Energethics publiserte sin første artikkel "Rethinking Access. Key Methodological Challenges in Studying Energy Companies" i tidsskriftet "Energy Research and Social Science". Artikkelen er tilgjengelig på internett.
Vann er en livsviktig og sårbar ressurs, men utgjør også en naturfare når det blir for mye. Dette nye kurset handler om naturgeografiske tema knyttet til vann. Prosessforståelse står sentralt i kurset.
Hva skjer når de grunnleggende verdier og sosiale mekanismene i samfunnet blir utfordret? Hvordan påvirker sosial endring måten vi betrakter oss selv som mennesker? Det er de sentrale spørsmålene i et nytt prosjekt ved Institutt for sosialantropologi.
17. januar 2018, samlet forskere tilknyttet prosjektet "The Politics of Inequality" seg i Bergen til workshop for å lære mer om hverandres forskning og ekspertise.
UiB-forskerne Siddharth Sareen og Jakob Grandin holdt begge innlegg under FN sitt politiske høynivåforum i New York i juli 2018.
Energidirektør Kristin Guldbrandsen Frøysa kunne konstatere at mange la merke til UiBs bidrag i FN, med innovativ energiforskning rettet mot bærekraftsmålene og Agenda 2030.
Tarje I. Wanvik setter akademia på vent. Det neste året skal han ta pulsen på Bergens-politikken som rådgiver for byråden for byutvikling.
På det årlige politiske høynivåforumet til FN vil Universitetet i Bergen være tilstede gjennom deltakelse på workshops og sidearrangementer, for å sikre at forskning og kunnskap blir hørt som del av 2030-agendaen.
Førsteamanuensis Bjørn Sandvik fyller 70 år