Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Lav kvalitet på helsetjenester i u-land er en forklaring på manglende måloppnåelse av FNs tusenårsmål, og manglende motivasjon blant helsearbeidere er en viktig forklaringsfaktor.
Author, war correspondent and documentary film-maker Jonh Pilger will be the second to present in the new series "Bergen Lectures in Critical Social and Political Inquiry" on 13 October 2011.
Author, war correspondent and documentary film-maker John Pilger will be the second to present in the new series "Bergen Lectures in Critical Social and Political Inquiry" on 13 October 2011.
-På tide at det settes inn ressurser i Norge for å komme frem til en god ordning for å måle læreres prestasjoner, mener Katrine Vellesen Løken.
As of the autumn of 2011, the project Poverty Politics launches its new webpages. During the coming weeks, the pages will gradually become updated.
Fredag 23. september deltok sosialantropolog Kristine Sunde Fauske og statsviter Frøy Gudbransen i Forsker Grand Prix. Det var første gang fakultetet var representert i denne konkurransen.
The competition is presented by Academy for International Conflict Management and Peace building of the United States Institute of Peace, the Korbel School at the University of Denver and the Kroc Center at Notre Dame University, Georgia State University
Elaine Scarry from Harvard University will be the first to present in the new series "Bergen Lectures in Critical Social and Political Inquiry" on 27 September 2011.
Sampol-konferansen, som blir arrangert av masterstudenter ved Institutt for sammenliknende politikk, har i år tittelen "Kampen mot terror". Dette er dessverre et tema som har blitt så alt for aktuelt i Norge etter 22. juli. Konferansen vil holdes den 21. og 22. september. Konferansierer: Bjørn Hansen og Magnus Takvam.
Terroraksjonen 22. juli har resultert i uventet aktualitet for masteroppgaven til Lars Erik Berntzen.
Fredag 9. september åpner Bergen Centre for Competition Law and Economics
The Norwegian Research Council is funding a student scholarship of 20 000 NOK for the project “Women's fight against violence and for justice in northern Sudan”. The project is based at the Chr. Michelsen Institute (CMI). The application deadline is September 23. 2011.
Fredag 9. september arrangeres årets vitnemålsseremoni for våre bachelorkandidater. Seremonien holdes i "Egget" og starter kl. 14:00. Hovedtaler er Frode Grytten.