Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Er den norske velferdsstaten på vei mot krise? Professor Stein Kuhnle og Tord Skogedal Lindén har skrevet i Aftenposten, og de er ikke blant de største pessimistene.
Utvidet fødselspermisjon har ingen innvirkning på foreldre eller barns adferd eller prestasjoner, men bidrar til å øke forskjellen på fattig og rik. Dette viser en ny studie som førsteamanuensis Katrine Løken legger frem i Bergens Tidende.
Studien vil med utgangspunkt fra ulike geografiske områder analysere næringsstrukturer, betingelser og ikke minst strategier og tiltak som kan gjøre typiske industrielle regioner mer attraktive, dynamiske, mangfoldige og framtidsrettede i forhold til næringslivsutvikling.
Åse Gilje Østensen ved Institutt for sammenliknende politikk har forsket på den økende bruken av private sikkerhetsselskaper.
Andre veka i desember presenterer studentane som starta på mastergraden i geografi hausten 2013 sine masterprosjekt på Institutt for geografi.
Kina har enorme sosiale utfordringer som vil øke i tiden som kommer. Vi snakker helt andre dimensjoner enn i etablerte velferdsstater, sier Stein Kuhnle.
Har du funnet ut hva du vil studere? Ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har vi et bredt tilbud av bachelor- og masterprogrammer. Her kan du finne ut mer om våre studieprogram og om søknadsprosessen.
Michelle MacCarthy begynte som postdoktor her ved Institutt for Sosialantropologi i februar 2013, og er blant annet bidragsyter til Norsk Forskingsråds prosjekt "Gender and Pentecostalism in a Comparative Perspective". Les mer om hennes forskningsfelt!
UiB-professor Steinar Vagstad avviser argumentet om at rushtidsavgift vil gå utover samfunnets fattigste.
I informasjonssenteret ved SV-fakultetet kan du nå møte vår nye medarbeider, Victoria Nydegger Schrøder. – I informasjonssenteret kan vi svare deg på dine spørsmål om studier og studiehverdag, sier Victoria.
Da apartheidregimet i Sør Afrika ble Mandela et ikon fordi han valgte samarbeid og forsoning heller enn konflikt. - Mandela ble symbolet, men selve gjerningen delte han med tusenvis av andre, skriver førsteamanuensis Ragnhild Muriaas i en kronikk publisert på BT.NO.
Ruy Blanes er post doktor her ved Institutt for Sosialantropologi i Bergen. Sammen med Diana Espírito Santo, har han editert en ny og spennende bok om ånders sosiale liv - The Social Life of Spirits. Publisert av Chicago Books, finnes boken nå i de elektroniske butikkhyllene.
Lise Granlund disputerte fredag 6. desember 2013 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Hvordan oppdras oppdragerne? En sammenlignende studie av en lærerutdanning for steinerskolene og en offentlig lærerutdanning».