Home
Faculty of Psychology

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nytt språkprosjekt

Vil du bidra til felles norsk begrepsbruk om språkvansker hos barn og unge?

Vi ønsker å komme i kontakt med sentrale fagpersoner i Norge som jobber med språkvansker hos barn og unge til en studie der målet er å finne fram til enighet om felles terminologi og kriterier for å identifisere språkvansker.

Barn, logopedi
I Norge har vi enda ikke blitt enige om hvilke begreper vi skal bruke om barn og unge med språkvansker. En ny studie med formål om å oppnå enighet starter derfor før sommeren 2019.
Photo:
UiO

Main content

Det er ønskelig at ulike fagdispliner er representert i studien. 

Om studien

  • Formålet med studien er at deltakerne skal bli enige om en felles norsk terminologi om barn og unge med språkvansker, som skal brukes i praksis- og forskningsfeltet.
  • Studien bygger den engelskspråklige Catalise-studien, hvor blant annet logopeder, barnepsykologer- og leger, spesialpedagoger, og representanter fra brukerforeninger oppnådde  enighet om den engelske terminologien som skal brukes om barn og unge med språkvansker.
  • Den engelske terminologien kan ikke omsettes direkte til norsk og Norsk Logopedlag har derfor initiert denne norske tilsvarende studien.

Hvem kan delta ?

Du er en potensiell deltaker i studien om du fyller disse fire kriteriene: 

  1. Du er fagperson og i din profesjon jobber med fagfeltet språkvansker hos barn og unge.
  2. Du er spesielt interessert i språkvansker hos barn og unge.
  3. Har mulighet til å svare på et spørreskjema ved to ulike tidspunkter, 60-90 minutter hver gang.
  4. Har mulighet til å delta på en samling, enten fysisk eller over internett.

Hvem er vi?

Studien blir gjennomført av en arbeidsgruppe bestående av

  • Arve Asbjørnsen, professor i logopedi ved Universitetet i Bergen
  • Anne-Lise Rygvold, førsteamanuensis emerita i logopedi ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo samt medlem av fagutvalget ved Norsk Logopedlag
  • Kari-Anne Bottegaard Næss, professor i logopedi ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Kristian Emil Kristoffersen, direktør ved Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser (tidligere professor i lingvistikk ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo fra 1998 til 2016)
  • Marianne Klem, logoped og seniorrådgiver ved Statped
  • Stian Valand, logoped, rådgiver ved Statped og medlem av fagutvalget ved Norsk Logopedlag

    Interessert? 

    • Meld din interesse her
    • Arbeidsgruppa velger ut de fagpersonene som anses mest relevante, basert på spørreskjemaet  Dette har sammenheng med valget av metode studien er basert på.