Hjem
Det humanistiske fakultet
Om styret

Fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet

Fakultetsstyret er fakultetets øverste styringsorgan, og blir ledet av dekanen. Styret har ansvar for strategi- og handlingsplaner, budsjett, regnskap og ansettelser i faste vitenskapelige stillinger.

Fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet står oppstilt i en trapp
Fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet. Bak fra venstre: Svein Ivar Angell, Laura Saetveit Miles, Torodd Kinn, Morten Mellesdal Petterteig, Tove Ingebjørg Fjell, Ole Hjortland. Foran fra venstre: Hans Marius Hansteen, Linnea Reitan Jensen, Kjersti Bale, Tijana Przulj, Camilla Brautaset, Kim Ove Hommen.
Foto/ill.:
UiB

Hovedinnhold

Fakultetsstyrets sammensetning og medlemmer

Representanter studieåret 2024/2025

Fakultetsstyret er satt sammen av følgende representanter for studieåret 2024/2025:

Gruppe A  fast vitenskapelig ansatte
Camilla Brautaset, dekan
Hans Marius Hansteen
Tove Ingebjørg Fjell
Torodd Kinn
Laura Saetveit Miles
Kjersti Bale (ekstern)

Gruppe B midlertidig vitenskapelig ansatte
Annika Svendal Os

Gruppe C teknisk/administrativt ansatte
Linnea Reitan Jensen

Gruppe D studenter
Sjur Selsvik
Nora Nyhagen Opsahl
Vegard André Holand Løknes

Vararepresentanter

Gruppe A vitenskapelig ansatte
1. Eirik Hovden
2. Kari Soriano Salkjelsvik
3. Gisle Selnes
4. Eivind Heldaas Seland
5. Aidan Conti
6. Sorin Bangu

1. John Brumo (ekstern)
2. Hanne Hagtvedt Vik (ekstern)

Gruppe B midlertidig vitenskapelig ansatte
Alejandro Ayala-Wold
Anders Fylling
Marie Magnor

Gruppe C teknisk/administrativt ansatte
1. Robert Graff Bakkevold
2. Kirsten Johanne Bang

Gruppe D studenter
Maria Sorkness Økland
Knut Camillo Tornes
Christoffer Janson
Fillip Rønning Jakobsen
Sara Helene Lund-Tønnesen

Styresammensetning

Fakultetsstyret skal ha 11 medlemmer som består av følgende:

  • Dekanen som leder fakultetsstyret
  • Fire medlemmer valgt av og blant samtlige av fakultetets tilsatte i gruppe A (fast vitenskapelig tilsatte).
  • Ett eksternt medlem med varamedlemmer fra gruppe A, fast vitenskapelig tilsatte fra et annet universitet, oppnevnt av universitetsstyret etter forslag fra fakultetsstyret.
  • Ett medlem valgt av og blant samtlige av fakultetets tilsatte i gruppe B (midlertidig vitenskapelig tilsatte).
  • Ett medlem valgt av og blant samtlige av fakultetets tilsatte i gruppe C (teknisk/administrativt ansatte).
  • Tre representanter valgt av og blant fakultetets medlemmer i gruppe D (studenter).

Gruppe A som helhet skal ha minst to representanter av hvert kjønn. Dersom dette ikke oppnås gjennom ordinære valg, skiftes valgte representanter fra gruppe A (unntatt ekstern representant) ut med valgte vararepresentanter inntil slik balanse er oppnådd for gruppen. For øvrig gjelder valgreglementets § 14 om kjønnsbalanse innen de enkelte gruppene.

Prodekanen for forskning og formidling og visedekanen for utdanning og internasjonalisering møter som observatører i fakultetsstyret. De har talerett, men ikke stemmerett.

Regler for fakultetsstyret

§1: Virkeområde

Forretningsordenen gjelder for fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Bergen.

§2: Styrets oppgaver, dekanens fullmakt

Styret er fakultetets øverste myndighet. Det skal behandle og avgjøre slike saker som det får delegert fra universitetsstyret, og det kan be om å få seg forelagt enhver sak. Styrets oppgaver omfatter blant annet å trekke opp fakultetets strategier innen ulike områder, fastsette mål og resultatkrav, gi melding til universitetsstyret om fakultetets virksomhet, gi årlig rapport om fakultetets økonomiske status og legge fram forslag til budsjett. Styret skal selv behandle og avgjøre alle saker av prinsipiell eller vesentlig betydning, jf. Regler for styringsorganene ved fakultetene og instituttene § 4. Fakultetsstyrets medlemmer vurderer sakene ut fra et helhetssyn på fakultetet og er ubundet av særinteresser.

Dekanen avgjør saker i det omfang disse ikke kan utsettes til styret kan komme sammen til møte, jf. Regler for styringsorganene ved fakultetene og instituttene § 6.

§3: Møteplan, møteinnkalling

Saker skal behandles i møte, med mindre annet er fastsatt i instruks eller lignende, eller dekanen finner at saken kan forelegges skriftlig eller behandles på annen betryggende måte.

Møter avholdes i henhold til møteplanen.

Dekan, medlem av styret og fakultetsdirektør kan kreve at styret sammenkalles.

Innkalling til møte skal skje med rimelig varsel. Innkalling med saksdokumenter skal normalt gjøres tilgjengelig for styret en uke før møtet.

§4: Møteplikt, forfall

Medlem av styret har plikt til å møte hvis ikke vedkommende har gyldig forfall, for eksempel sykdom. Fysisk oppmøte er hovedregelen. Dersom et medlem ikke har anledning til å delta fysisk, legges det opp til digital deltakelse. Ved gyldig forfall skal det gis beskjed til sekretariatet så tidlig som mulig, og varamedlem skal innkalles.

§5: Stemmeplikt, vedtaksførhet

Medlem av styret har plikt til å avgi stemme. Det kan ikke stemmes blankt annet enn ved valg.

Styret er vedtaksført når mer enn halvparten av medlemmene er til stede og avgir stemme.

§6: Habilitet

Forvaltningslovens regler om habilitet gjelder for styret.

Medlem av styret plikter å opplyse om forhold som eventuelt kan føre til inhabilitet så snart vedkommende blir oppmerksom på inhabilitetsgrunnen. Styret tar stilling til habilitetsspørsmålet i henhold til reglene i forvaltningsloven. Dersom et medlem finner seg inhabil i en sak, skal det gis beskjed til sekretariatet så tidlig som mulig, og varamedlem kalles inn for behandling av saken.

§7: Gjennomføring av møtet

Styremøtene ledes av dekan eller prodekan, som dekanens stedfortreder.

Fakultetsdirektør, styrets medlemmer og møtende varamedlemmer kan fremme et forslag til vedtak som alternativ til det som er kunngjort på forhånd. Alternative forslag som vesentlig avviker fra forslaget i saksfremstillingen, gis skriftlig til møteleder. Alternative forslag til vedtak gjøres kjent for styrets medlemmer og stemmes over først. Ved flere alternative forslag stemmes det først over det forslaget som avviker mest fra forslaget i saksfremstillingen.

Styret kan beslutte å holde prøveavstemning.

Stemmegivning ved valg og ansettelse skal skje skriftlig hvis et av de møtende styremedlemmene krever det.

Vedtak treffes med alminnelig flertall av de avgitte stemmer hvis ikke annet er fastsatt i lov. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møteleders stemme avgjørende. Stemmelikhet ved valg avgjøres ved loddtrekning.

Styret kan med alminnelig flertall vedta å utsette realitetsbehandlingen av en sak.

§8: Protokoll

Det skal føres protokoll fra styrets møter.

Av protokollen skal det fremgå når møtet ble holdt, hvem som var til stede, hvilke saker som ble behandlet, hvilke vedtak som ble truffet, og hvordan det enkelte medlem har stemt der det har vært voteringer, hvis ikke avstemning har skjedd skriftlig.

Et styremedlem kan kreve å få protokollert en stemmeforklaring. Protokolltilførsel må varsles umiddelbart etter avstemning og bør leses opp for styret før møtet heves.

Protokollen sendes til møtende styremedlemmer og varamedlemmer til forhåndsgodkjenning. Protokollen godkjennes endelig i neste styremøte om ikke annet er bestemt.

§9: Møteoffentlighet, taushetsplikt

Styrets møter skal som hovedregel holdes for åpne dører.

Følgende saker behandles alltid for lukkede dører:

  • Saker som omfattes av lovbestemt taushetsplikt
  • Personalsaker om arbeidstakers stillingsforhold, herunder saker om ansettelse, oppsigelse, suspensjon eller avskjed

    Styret kan vedta å lukke møtet for behandling av enkeltsaker. Behandling av sak om lukking skjer for lukkede dører.

    Styrets medlemmer er omfattet av forvaltningslovens regler om taushetsplikt. Taushetsplikten gjelder også etter at vervet som styremedlem er over. Dersom en sak er behandlet i lukket møte skal styremedlemmene respektere forhandlingenes interne karakter.

Sakslister og protokoller 2025

Her finner du saker og protokoller til fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet for året 2025.

24.04.2025:

Det holdes ekstraordinært fakultetsstyremøte på Teams 24.04.2025 kl. 15.

Offentlig møteinnkalling 24.04.2025

Sak nr.TittelMerknad
S 34/25      Godkjenning av innkalling og saksliste 
S 35/25Protokoll fra forrige møte i fakultetsstyre 
S 36/25Oppnevning av sakkyndig komité - opprykk til professor 
S 37/25Kalling til ekstraerverv som førsteamanuensis II ved OFNEC-senteret i CaenU.off.
S 38/25Ansettele i åremålsstilling som instituttleder ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskapU.off.
S 38/25Valg til fakultetsstyret 2025 - eksternt medlem og varamedlemmerEttersendes

18.03.2025:

Offentlig møteinnkalling 18.03.2025
Offentlig protokoll 18.03.2025

Sak nr.TittelMerknad
S 13/25Godkjenning av innkalling og saksliste 
S 14/25Protokoll fra forrige møte i fakultetsstyre 
S 15/25Fullmaktsaker 18.03.2025 
RS 6/25Referat fra møte 14.03.2025 - Informasjons- og drøftingsutvalgetEttersendes
RS 7/25Protokoll fra FFU 12.02.2025 
RS 8/25Internasjonalt samarbeidMuntlig orientering
RS 9/25Studieporteføljeprosjektet ved Det humanistiske fakultetet - status for arbeidet med ny studieportefølje 
S 16/25Årsregnskap 2024 
S 17/25Regnskap per februar 2025Ettersendes
S 18/25Ny EVU-strategi for Det humanistiske fakultetet - rapport frå arbeidsgruppe 
S 19/25Tiltaksplan for mangfald, inkludering og likestilling 2025-2027 
S 20/25Rekrutteringsstrategi for Det humanistiske fakultet 2025-2030 
S 21/25Valg 2025 - Oppnevning av nominasjonskomiteer 
S 22/25Kriterier for eksternt medlem i fakultetsstyret 
S 23/25Evaluering av fakultetsstyrets sammensetning 
S 24/25Presisering i forretningsorden for fakultetsstyret 
S 25/25Innstilling til dr.philos.-graden 
S 26/25Innstilling til ph.d.-graden 
S 27/25Opprykk til førstelektor i engelsk - Oppnevning av sakkyndig komite 
S 28/25Søknad om opprykk til professor innenfor fagområdet digital kultur med spesialisering i elektronisk litteratur 
S 29/25Årsrapport 2024 - Helse, miljø og sikkerhet (HMS)U.off.
S 30/25Forlengelse av stilling utover alminnelig aldersgrenseU.off.
S 31/25Ansettelse som førsteamanuensis i moderne historie med spesialisering i kvinne-og kjønnshistorie ved Institutt for AHKRU.off.
S 32/25        Ansettelse i stilling som førsteamanuensis i nordisk språkvitenskap ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studierU.off.
S 33/25Omgjøring av stillingskodeU.off.

28.01.2025:

Offentlig møteinnkalling 28.01.2025
Offentlig protokoll 28.01.2025

Sak nr.TittelMerknad
S 1/25Godkjenning av innkalling og saksliste 
S 2/25Protokoll fra forrige møte i fakultetsstyre 
S 3/25Fullmaktsaker 28.01.2025 
RS 1/25Referat fra møte 24.01.2025 -
Informasjons- og drøftingsutvalget
Ettersendes
RS 2/25Protokoll fra møte 15.01.2025 - StudiestyretEttersendes
RS 3/25Godkjente disputasar ved Det humanistiske fakultet 
RS 4/25Muntlige orienteringer 28.01.2025 
RS 5/25Orientering om valg ved HF våren 2025 
S 4/25Eksternt styremedlem for
fakultetsstyreperioden 01.08.2025-31.07.2029
 
S 5/25Sammensetning av ansettelsesutvalg for forskerstillinger 
S 6/25Budsjettering av undervisningsressurser og
bruk av arbeidstidsregnskap ved Det humanistiske fakultet
Ettersendes
S 7/25Innstilling til dr.philos.-graden 
S 8/25Opprykk til professor - forslag til sakkyndig komité 
S 9/25Opprykk til førstelektor i filosofi -
Oppnevning av sakkyndig komité
 
S 10/25Søknad om opprykk til professor etter kompetanse 
S 11/25Søknad om opprykk til professor 
S 12/25Ansettelse i stilling som førsteamanuensis i
digital kultur ved Institutt for lingvistiske,
litterære og estetiske studier
U.off.

Frister i 2025

Frister for innlevering av saker til fakultetsstyremøtene.

MøtedagInnleveringsfrist institutt/senterInnleveringsfrist saksbehandler
28.01.2507.01.2514.01.25
18.03.2525.02.2504.03.25
06.05.2515.04.2522.04.25
17.06.2527.05.2503.06.25
09.09.2519.08.2526.08.25
21.10.2530.09.2507.10.25
09.12.2518.11.2525.11.25

Arkiv

2012–2020

Oversikt over sakslister og protokoller til fakultetsstyret i perioden 2012–2020. 

Sakslister og protokoller 2020

Sakslister og protokoller 2019

Sakslister og protokoller 2018

Sakslister og protokoller 2017

Sakslister og protokoller 2016

Sakslister og protokoller 2015

Sakslister og protokoller 2014

Sakslister og protokoller 2013

Sakslister og protokoller 2012