Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Det er stor variasjon i hva man kan bli med en utdanning fra Institutt for sammenliknende politikk. I serien «Månedens alumn» vil instituttet presentere noen av våre tidliger studenter og hva de gjør nå. Månedens alum er journalist og forfatter Stig Arild Pettersen.
Bachelorstudentene i sammenliknende politikk og europastudium fikk råd og tips om karrierevalg, jobb- og studiemuligheter etter endt bachelorgrad. Studentene fikk møte karriereveileder Guri Velure Sandsdalen fra Sammen, fagleder for internasjonale sanksjoner i DNB, Heidi Hustvedt, og instituttleder Leiv Marsteintredet i karrieredagen for bachelorstudentene.
Wind energy has a very high potential for improvement, especially with regard to wake effects of the turbines within large wind farms. This work focuses the emphasis on potential of aerodynamically optimized wind park layouts and wake steering through yaw angle control.
2. februar 2023 gikk karrieredagen til Econos av staben i Universitetsaulaen. Dette er en dag Studentforeningen har jobbet mot og sett frem til i et helt halvår. Og for en suksess dette var! Aulan var fylt med ivrige studenter og spente arbeidsgivere, med en god blanding av latter og småprat. Vi har intervjuet Leder for Econos, Nora Damlien, for å få et innblikk i hele prosessen bak denne dagen.
Did you miss Jonas Solbakken and Velaug Myrseth Oltedal's presentation of HyValue? Watch it here!
In the "green -transition"  managing electricity demand is increasing significantly, especially when new types of renewable electricity production (wind, solar) are intermittent.  How are we going to ensure security of electricity supply in the future? Does the EU's proposed network code for Demand-response provide a (part?) solution?
Denne våren blir tredje runde av Norsk forvaltningspanel sendt ut. Denne gangen er Forvaltningspanelet del av en større, koordinert undersøkelse med to andre paneler i befolkningen.
Høsten 2023 er det oppstart av vårt nye engelskspråklige masterprogram "Politics and Governance of Global Challenges"
Verden har vært gjennom en koronaepidemi. Russland har invadert Ukraina i en krig som har drept titusenvis av soldater og sivile. Europa er blitt kastet ut i en energikrise med skyhøye priser på strøm og gass. Har omveltningene etter 2019 gjort noe med norske holdninger til vindkraft?
Senter for klima og energiomstilling (CET) ser etter en vitenskapelig assistent i en fulltidsstilling for ett år. Søknadfrist 5. mars!
Medietilsynet deler årlig ut støtte til gode og ambisiøse forskningsprosjekt. Infomedias studenter gjør det ofte sterkt i konkurransen, og nå har de gjort det igjen.
Vineeta Yadav tildeles Rokkan-bokprisen 2022 for boken «Religious Parties and the Politics of Civil Liberties».
Institutt for politikk og forvaltning organiserer et PhD-emne 15.-21. juni 2023.
I praksisemnet "Arbeidslivspraksis for mediestudentar" får studentene arbeide stort og bredt med både media og hele kommunikasjonsprosessen i store og små bedrifter, samt offentlige organ.
Tidligere student med mastergrad fra Universitet i Bergen, Solveig Høegh-Krohn, forteller om sin rolle som forsker og utviklingen i den kvalitative forskningen i MUCS-prosjektet.