For ansatte ved GEO
Nyttige snarveier for ansatte ved Geo
Hovedinnhold
GEO Nyheter
GEO Nyheter - internt nyhetsbrev for ansatte ved GEO (erstattet "Geoviten" 1.1.2022) sendes ut fredager, utgavene arkivers i TEAMS - Du finner de under teamet: Alle ansatte ved GEO under "General" og "Files"
MAKE YOUR ACTIVITY COUNT! You are welcome to send an e-mail to post@geo.uib.no with your new
• media and outreach activity. If possible, send a direct link to the article or program (or pdf file, mp3 file or the like).
• publication – including some words to presentation
• pictures, and info from conferences, fieldwork / tour to the next geoviten
Meetings etc. can also be included in the department’s web calendar. https://www.uib.no/geo/kalender (send info to post@geo.uib.no)
Velkommen til GEO
Informasjon til nyansatte:
Velkomstbrosjyre: Velkommen til Geo
Introduksjonskurs for nyansatte: https://www.uib.no/foransatte/126158/introduksjonskurs-nyansatte
Dette er IKT -forskrifter for Universitetet i Bergen som du må lese gjennom.
Gjester
Gjesteskjemaet SKAL fylles ut for:
- ALLE besøkende/gjester som skal være ved GEO mer enn 3 dager
- PhD-kandidater som er ansatt andre steder, men sitter på GEO over lengre tid (mer enn 3 dager)
- Alle som har jobbet ved GEO og der kontrakten utløper (f.eks. er ferdig med stipendiat/post doc eller er midt mellom ulike arbeidskontrakter). Skjemaet fylles ut for å søke om å beholde kontor/it-konto/nøkler etc.. Alle som ikke er ansatt SKAL registreres som gjester.
GEO får mange gjester, og det gleder! For å sikre et godt gjesteoppholdet må du/dere som venter gjester fylle ut følgende gjesteskjema Fyll ut skjema, så snart du har all nødvendig informasjon. Skjemaet sendes til administrasjonen post@geo.uib.no, slik at administrasjonen kan gjøre de forberedelsene som trengs. Dette handler bl.a. om fordeling av kontorplass, it-konto, HMS, tilganger og forsikring etc.
Leie av UiBs gjesteboliger - mer info og søknadsskjema finner du her.
Felt, tokt og gruppereiser - Viktig, meldes inn i god tid før avreise!
Alle felt, tokt og gruppereiser skal meldes inn av fagansvarlig/reiseleder i god tid før avreise! Følg prosedyren under.
Dette gjelder alle felt- og toktreiser, alle felt- og toktkurs, alle fagligereiser med studenter og alle andre fagligereiser med fem eller flere deltakere.
- Fagansvarlig/reiseleder (prosjektleder/veileder/feltleder/emneansvarlig/masterstudenter som reiser alene*):
- melder felt/tokt og gruppereiser inn via dette skjemaet: Felt, tokt og gruppereiser, i god tid før avreise
- utarbeider en risikovurdering av feltarbeid/tokt/reise som lastes opp ved skjemaet (les mer om dette under)
- fyller ut sjekkliste for fagansvarlig og laste dette opp ved skjemaet (finnes i TEAMS "For ansatte ved GEO")
- for alle felt- og toktkurs (emner) og andre reiser med studenter, må leder avtale en gjennomgang av risikovurderingen med administasjonsjef, i god tid før avreise.
- Alle deltakere må holde seg oppdatert på UiBs rutiner og retningslinjer
- Alle deltakere skal sette seg inn/delta i risikovurdering og sørge for at pårørende informasjon er på plass før reisen (følg lenken)
- Ansatte skal i tillegg melde fraværet via GEO sitt fraværsskjema
*Masterstudenter som reiser alene i felt er selv faglig ansvarlig for feltarbeid/reise og skal følge opp dette ansvaret
Risikovurdering og retningslinjer ved GEO
- Risikovurdering les mer om hva det er her: https://www.uib.no/hms-portalen/137270/hms-risikovurdering
- Interne retningslinjer ved GEO for feltarbeid og risikovurdering av feltarbeid finner dere i TEAMS i vårt felles team «Alle ansatte ved GEO» velg «Generelt» og «HMS ved felt og tokt» (under filer)
Fravær - reiser, felt/tokt, møter, konferanser, hjemmekontor, sykdom, permisjoner og ferie
Alle faglige heldagsfravær fra kontoret (reiser, felt/tokt, faglige møter, seminarer, konferanser, kurs, hjemmekontor og avspassering)
- Meldes inn via GEO sitt fraværsskjema
- En tjenestereise meldt inn i forkant ansees som en godkjent tjenestereise (reiseløyve er da gitt).
- Fravær som ikke er innmeldt er ikke godkjent og det kan få konsekvenser ved uønskede hendelser (forsikringsoppgjør, assistanse etc). Husk å få din reise godkjent av din arbeidsleder/prosjektleder eller gruppeleder før du planlegger din reise* og få avklart hvor reisekostnadene skal dekkes.
- Felt- og toktreiser, alle felt- og toktkurs, alle reiser og feltarbeid med studenter og alle andre reiser med fem eller flere deltakere - må i tillegg meldes inn av fagansvarlig via dette skjemaet Felt, tokt og gruppereiser, i god tid før avreise! Les mer under egen heading over.
Sykdom
- Meldes så fort som mulig første sykedag til administrasjonen (post@geo.uib.no/telefon 55 58 36 00) og til nærmeste leder (veileder for stipendiater/postdoktor og gruppeleder for fast ansatte)
- Egenmelding må i tillegg registreres i Selvbetjeningsportalen, når en er tilbake på arbeid.
- Sykemelding fra lege kommer normalt elektronisk til UiB (må fremdeles leveres i papir ved sykehusopphold). Sykemelding fra lege må skaffes for sykefravær over 8 sammenhengende dager og ellers ved behov.
- Nyansatte kan ikke bruke egenmelding de to første månedene de er tilsatt og må da ha sykemelding fra lege.
Avspasering
- Teknisk/administrativt ansatte har avtale om fleksibel arbeidstid og kan da også avspasere evt opparbeidet mertid. Arbeidstid og avspasering registrere i Min tid i Selvbetjeningsportalen. Avspasering av evt opparbeidet mertid skal planlegges og avtales med nærmeste arbeidsleder.
Ferie
- Alle ansatte har rett på ferie og er pliktig til å avvikle opptjent ferie. Ferie avtales med nærmeste arbeidsleder/gruppeleder og planlegges og godkjennes i forkant av ferien i Selvbetjeningsportalen. Mer informasjon om ferie i din medarbeiderhåndbok på UiB sine ansattsider.
Permisjoner
- Permisjoner (foreldrepermisjon, velferdspermisjon etc) søkes via Selvbetjeningsportalen. Ta kontakt med HR-konsulent for instituttet for mer informasjon.
*) Mer informasjon om reiser og reiseforsikring finner du i din medarbeiderhåndbok på UiB sine ansattsider: Reiser Oppgjør for reisen: Etter at reisen er gjennomført, sendes reiseregning inn via Selvbetjeningsportalen. Faste og midlertidig ansatte ved UiB kan søke om kredittkortet EuroCard til reiseutlegg. Når du bruker kredittkortet fra EuroCard er reiseforsikring inkludert i kortet. Les mer om forsikringsvilkårene.
Hvem gjør hva i administrasjonen
Prosjektsøknadsstøtte / Forskningsfinansiering
Rom/Undervisningsrom UiB - bestilling
GEO møterom - bestilling
Møterom ved GEO bestilles via Outlook kalender (Petrografikurssalen, Aud. 5 og Pal.Strat. Kurssalen er via UiB booking):
1 | Kvartsitten (rom nr 3G10e-3153A) | m/prosjektor, pc og lyd (som må bookes gjennom administrasjonen) |
2 | iEarthrommet (rom 3D17d-3130) | m/digitaltavle/dataskjerm, inkl webkamera og mic/høytaler (bookes via outlook kalender, godkjenning iEarth/Thea før tildelt) |
3 | Geomorfologirommet (3F14a-3145) | m/ prosjektor, webkamera og lyd, pc må medbringes (bookes via outlook kalender) |
4 | Kontinentalsokkelrommet (2G16c-2134) | m/ prosjektor og PC (bookes via outlook kalender) |
5 | EPOS møterom (2F18d-2130) | m/stor skjerm, PC, webkamera og mikrofon/høyttaler. (bruk avtales med EPOS) |
6 | Instituttleders møterom (3A14d-3117) | m/ digitaltavle dataskjema inkl webkamera, lyd/høyttaler, (må avklares med Ingunn på forhånd) |
7 | Steinbiten (2A14f-2112) | m/prosjektør og lerret, (bookes utenom lunsjtid i outlook kalender) |
8 | Videokonferanserom | UIB booking (Utenfor GEO sine arealer) |
Bestilles via outlook kalender på følgende måte:
- Nytt møte
- Plassering - her finner du Rom... helt til høyre - scroller helt ned til GEO - xxx
- Fyll ut dato etc
- Voíla!
Booking av instituttbiler
Retningslinjer for bruk av instituttbiler
GEO - Ford Transit |
GEO - Toyota |
Bestilles via outlook kalender på følgende måte:
- Nytt møte
- Plassering - her finner du Rom... helt til høyre - scroller helt ned til GEO - Ford Transit..
- Fyll ut dato etc
- Voíla!
Utlån av digitalt utstyr til undervisning/møter
Mobilt Webkamera med mikrofon og høyttaler for Zoom møter og annet utstyr kan lånes i administrasjonenen. (Bookes via outlook først - se liste under for utstyr)
GEO - Høytalertelefon 1 - 4 | Bookes via outlook kalender |
GEO - Konferanse kamera 1-2 | Bookes via outlook kalender |
GEO - Laptop 1-2 | Bookes via outlook kalender |
GEO - Prosjektør 1-2 | Bookes via outlook kalender |
GEO - Trådløs mikrofon 1-5 | Bookes via outlook kalender |
GEO - Videokamera | Bookes via outlook kalender |
GEO - Kontor Folgefonnsenteret | Bookes via outlook kalender |
Bestilles via outlook kalender på følgende måte:
- Nytt møte
- Plassering - her finner du Rom... helt til høyre - scroller helt ned til Videorom-RF-Fjernunderv
- Fyll ut dato etc
- Voíla!
Bestillinger - innkjøp
GEO har følgende faste "bestillere" som skal benyttes til alle bestillinger ved GEO:
- Mareile Andersson (Rekvisita, Blomster, Bevertning, Disputas)
- Trine Lise Stjernholm (Inst. arrangement, Møbler, Drift, Tilganger etc)
- Ole Meyer (elektronikk, feltutstyr)
- Stig Monsen (felt/tokt)
- Leo Zijerveld (programmer, lisenser)
- Øyvind Natvik (data- utstyr,-rekvisita)
- Anna Kieu-Diem Tran (Lab. utstyr Farlab)
- Hildegunn Almelid (Lab. utstyr, Lab. analyser)
- Lars Evje (Lab. utstyr, Lab. analyser)
- Eivind Støren (Lab. utstyr, Lab. analyser)
- Sven Le Moine-Bauer (GeoMikrobiologi lab/Senter for dyphavsforskning)
- Stig Vågenes (NORMAR Drift og Marineholmen Drift)
- Franck Andersen (EPOS)
- Ole Tumyr (Større utstyr)
Alle bestillinger skal gå gjennom bestiller-systemet til UiB, gjelder også kostnader i forbindelse med møter, postere, trykking, språkvask, bøker. Anskaffelser og innkjøp. (Merverdiavgift)
Prosedyre ved bestillinger av undervisningsreiser, overnatting, for opponenter, etc som skal betales via efaktura:
- Be først om skriftlig tilbud for ønsket reise/opphold (dato og tider, pris) hos leverandør (eks. Berg-Hansen/tlf (+47 220) 08050 eller send en e-post til bestilling@berg-hansen.no hotell/fly/båt/buss)
- Leverandørene som har avtale med UiB spør deg da gjerne om et bestillingsnummer, dette kan dere opplyse om at vil bli ettersendt dem via vårt bestillersystem
- Når du har mottatt et tilbud pr-epost som stemmer overens med behov, sendes tilbudet til en av våre bestillere (se under) sammen med info om hvor dette skal belastes (prosjekt/analysenummer, etc.). Ved eksterne møter/deltagere må også navneliste legges ved.
- Bestiller gjennomfører da bestillingen via vår bestillingssystem i henhold til mottatt tilbud og gir deg en bekreftelse når bestilling er bekreftet.
Bestilling av egne reiser se UiBs prosedyrer her.
Andre spørsmål vedrørende bestilling og betaling - se FAQ her.
Mottak av pakker/varer
Mottak av pakker/varer ved Institutt for geovitenskap:
1. Ved levering skal det signeres for at pakken er mottatt
2. Pakkene låses inn på rekvisitarommet og settes i egen hylle der, av den som tar imot pakken
3. Mottaker1 informeres om ankommet pakke av den som signerer for mottaket
4. Mottaker henter pakken i rekvisitarommet
5. Mottaker melder bestiller om at pakken/varen er ankommet2
6. Bestiller registrer varen som mottatt i bestillingssystemet
1) Mottaker er den som skal ha pakken. Pakkene er stort sett merket med navn på den som skal ha den eller den bestilleren som har bestilt varen. Mangler navn på mottak kan en med tilgang til bestillingssystemet, sjekke hvem som har bestilt varen ved å oppgi PM-nummeret der.
2) I de tilfellene mottaker ikke er den som gjennomfører bestillingen, må bestiller få beskjed om at varen er mottatt slik at de kan registrere varemottak i bestillingssystemet.
Arrangementstøtte
Arrangementstøtte til kurs og konferanser: https://wiki.uib.no/okonomi/index.php/Kurs-_og_konferansetjenester
Se etter leverandører etc i AVTALEPORTALEN
HMS og Beredskap
Tilgang til våre Labber
For å få tilgang på våre labber gjelder følgende prosedyrer;
Ansatte ved Geo; Ta kontakt med teknisk laboratorie ansvarlig for HMS opplæring på gjeldende lab
Masterstudenter; Ta kontakt med din veileder om det er aktuelt å ha tilgang på lab, deretter kontaktes teknisk labansvarlig for HMS opplæring på lab, veileder må signere skjemaet, skjemaet returneres til teknisk lab ansvarlig som tar kopi av skjema og leverer orginalen til Trine Lise (hylle)
Teknisk gruppeleder: Ole Tumyr
Laboratorium | Teknisk Lab.ansvarlig |
TIMS-ren Lab | Yuval Ronen |
Biogeokjemi lab | Hildegunn Almelid |
Uranserie Lab | Jenny Maccali |
ICP-MS | Siv Hjorth Dundas |
Knuserom | Lubna Al-Saadi |
Kjerneskanner lab | Lubna Al-Saadi |
Earth Lab chronology | Lubna Al-Saadi |
Tynnslip Lab | Andreas Viken |
Mineral sepaarasjons lab | Lubna Al-Saadi |
Sediment Lab | Lubna Al-Saadi |
Kosmo Lab | Lars Evje |
Raman Lab | Leif-Erik Rydland Pedersen |
Væskeinklusjons lab | Yves Krüger |
X-ray | Ole Tumyr |
Paleomag. Lab | Ole Tumyr |
Radioaktiv tracer-lab | Desiree Roerdink |
Farlab | Pål-Tore Mørkved |
Earth-lab CT-lab | Lubna Al-Saadi |
Elektronmikrosonde | Irene Heggstad |
Geomikrobiologi-lab | Sven Le Moine Bauer |
Booking av labber ved Geo: All bruk av laboratorier og instrumenter skal registreres i det nye
bestillersystemet. Bestillinger gjøres her.
Wiki før bestilling her.
Professor II/Førsteamanuensis II
Pr. juni 2021 - telefon/adresseliste
Catherine Bovill, Førsteamanuensis II i Kvartærgeologi og Paleoklima (1.10.20 - 30.9.22)
Senior Lecturer in Student Engagement at Institute for Academic Development, University of Edinburgh, UK.
Tlf: + 447896569874 Email: Catherine.Bovill@ed.ac.uk
William D'Andrea, Førsteamanuensis II i Kvartærgeologi og Paleoklima (1.1.21 - 31.12.22)
Lamont Associate Research Professor at Division of Biology and Paleo Environment, LDEO of Columbia Univ.
Tlf: +1 845 365 8654 Email: dandrea@ldeo.columbia.edu
Christian Hermanrud, prof II i Geodynamikk og bassengstudier (7.9.2018 - 6.9.2023)
Specialist and activity leader for Co2 storage, Equinor Forskningssenter i Trondheim
Tlf: 95811362 Email: che@equinor.com
Cathy Hollis, Professor II i Geodynamikk og bassengstudier (1.1.21 - 31.12.2022)
Professor of Carbonate Geoscience, The University of Manchester
Tlf:+44 7508 739631 Email: cathy.hollis@manchester.ac.uk
Anna Hughes, Førsteamanuensis II i kvartærgeologi og Paleoklima (1.1.19-31.12.21)
Forsker, Univ. of Manchester
Tlf: +44 (0)161 306 6698 Email: anna.l.c.hughes@manchester.ac.uk
Jan Alexis Nielsen, Førsteamanuensis II iEarth (1.8.20 - 31.7.2022)
Studieleder for KA/EKA i STEM-undervisning, Science, Københavns Universitet
Tlf: +45 31 37 19 36 Email: janielsen@ind.ku.dk
Sabina Strmic Palinkas, Førsteamanuensis II i Geokjemi og Geobiologi (18.3.19-17.3.24)
Førsteamanuensis, Univ. i Tromsø
Tlf: 77 62 51 77 Email: sabina.s.palinkas@uit.no
Tor Oftedal Sømme, Førsteamanuensis II i Geodynamikk og bassengstudier (1.1.2022-31.12.2023)
Equinor
Tlf: 95130628 Email: Tor.Somme@uib.no
Camilla Snowman Andresen, Førsteamanuensis II i kvartærgeologi og Paleoklima (11.3.22-10.3.24)
GEUS
Tlf: Email: csa@geus.dk
Undervisning
Rombooking og timeplan (Velg aktuelt rom, evt klikk på kart og dereter Innendørs-navigasjon da finner du lokalet)
Hjelp til booking av undervisningsrom: Karen Tellefsen (timeplan og undervisnings relatert booking)
Rapportdatabase-emneevaluering
Studentorganisasjoner og fagutvalg ved MNF
Formidling og Geo i media
UiB library pages
IT-tjenester
Felles servicesenter (Nygårdsgaten 5, 2. etg.) Teknisk og adminitrativ støtte
Selvbetjeningsportalen - PERSONALPORTALEN - Innsending av reiseregninger, ferie-, fravær-, og permisjonssøknad og tilgang til egne personalopplysninger
Profil på UiB web - Ansatte oppdaterer selv egen profil på web
Ansattsider (UiBs alternativ til intranett)B
UiBhjelp Registrerer problem/spørsmål/selvhjelp
Innmelding av saker - Issue Tracker til Teknisk Fellesavdeling,
Lydia - Innmelding av drift- og transportoppgaver til EiA
SEBRA - Sentral brukeradministrasjon
Wireless network (from personal laptop – up to three days)
UiB-guest trådløst nett for gjester
VPN (to connect your own computer to a (PullPrint) printer or UiB home share folder)
Diverse snarveier
Andre lenker
Profil på UiB web - Ansatte oppdaterer selv egen profil på web
Mat.Nat. Ledelse og stab (kart)
På Høyden Nettavis for UiB
Hubro UiBs forskningsmagasin
Univisjon Produksjon av populærvitenskapelige fjernsynsprogram i Norge
Mi Side på Studentportalen