Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Klynga skal vere ein pådrivar for utvikling av lokal og nasjonal kunnskapsformidling om mellomalderen.
Et nytt UiB-prosjekt har fått tilslag fra Forskningsrådet til å forske på hvordan skolen kan bekjempe gruppebaserte fordommer.
Kunsthistoriker og oversetter Ika Kaminka var den første til å oversette Haruki Murakami til norsk direkte fra japansk da hun oversatte Norwegian Wood i 1998. Omtrent ti år tidligere studerte hun kunsthistorie, teatervitenskap og japansk ved Universitetet i Bergen.
Det viser funn i ny bok om historiebruk i norsk politikk, skrevet av UiB-forskere.
Mens de fleste studentene ved UiB etterhvert er ferdige med eksamen og har tatt seg fri for sommeren, har en ny gruppe studenter inntatt campus.
Dr. Mimi Lam fikk tidligere i år tildelt Marie Sklodowska-Curie-stipend fra EU for sitt prosjekt 'eSEAS: Enhancing Seafood Ethics and Sustainability'.
Den første offisielle workshop'en i Anti-eksepsjonalisme-prosjektet hadde tittelen `Logic as Science'. Workshop'en samlet ni foredragsholdere fra det internasjonale miljøet i filosofisk logikk.
Guowen Shang, Associate Professor of Chinese language, is currently studying sign languages – not languages with signs, but on signs. “The language signs are everywhere in our environment, but the language choices on the signs are determined by a range of social, economic, psychological and political factors”. This inquiry is in accord with his academic commitment to the language policy and... Les mer
Jubileet i 2014 er truleg det mest omfattande som nokon gong er gjennomført i Noreg.