Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

I denne årboken publiserer vi tre seminarinnlegg og et bidrag fra masterstudent-workshopen. De tre seminarbidragene ble for første gang fagfellevurdert, mens det fjerde bidraget fikk grundige tilbakemeldinger på workshopen.
Vet du hvor personopplysningene du legger igjen i apper og sosiale medier blir brukt? En ny metode utviklet av professor Jill Walker Rettberg bidrar til å kartlegge akkurat det.
Festivalen «Siste kapittel» skulle finne sted i juni 2020, men ble utsatt et år på grunn av pandemien. I mellomtiden har prosjektet etablert en digital arena, og den første konserten er herved lansert.
I ein nyleg publisert artikkel kritiserar UiB-forskar Silvio Funtowicz og Mario Giampietro konseptet sirkulær økonomi og foreslår ei alternativ tilnærming til berekraft.
Sammen med noen av Bergens beste forskningsmiljøer vil deltakerne på Bergen Summer Research School utforske hvordan deres forskning kan bidra til å løse globale samfunnsutfordringer. Se en rekke åpne forelesninger her.
«hva er DØDEN» er en liten bok om et stort tema. Boken er skrevet av postdoktor ved BCEPS Carl Tollef Solberg og professor i filosofi, ved Universitetet i Bergen, Espen Gamlund.
En forskergruppe fra UiB har digitalisert en verdifull samling med trykte tekster om arabisk/islamsk historie. Samlingen er tilgjengelig hos British Library, og er spesielt viktig fordi den viser tidlig trykt materiale fra perioden hvor manuskript gikk over til trykt tekst.