Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Professor emerita Ida Blom gikk bort 26. november, 85 år gammel. Blom var med i den første generasjonen historikere ved Universitetet i Bergen, og var en viktig forgrunnsfigur i norsk og internasjonal kvinne- og kjønnshistorie.
Flyktningkrisen er en krise særlig når flyktninger må vente, og dermed får sin verdighet satt på vent, skriver professor Odin Lysaker i Fædrelandsvennen.
Slik blir instituttets nye forskergruppe.
I november og desember kan besøkende på Universitetsbibliotekets avdeling for humaniora nye elektronisk litteratur og digital kunst skapt av Jason Nelson, digital kulturs Fulbright for 2016/17, og hans partner, Alinta Krauth.
Historiker Svein Atle Skålevåg ble nominert til årets Bragepris. Det hadde han aldri trodd skulle skje.
UiB-studenter har muligheten til å studere historien der den oppstod.