Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Gjennom studentaktiv læring setter et unikt og tverrfaglig kurs om bærekraftig hav studentene i stand til å se på hvordan forskning kan bidra inn mot politiske beslutningsprosesser, både nasjonalt og internasjonalt. Vi har laget tre videoer som viser hva som gjør kurset spesielt i verdenssammenheng.
Sebrafisken er den mest populære forsøksfisken i verden, men genetisk variasjon innen arten kan påvirke resultatene av giftforsøk.
Eirik Gjerløw disputerer mandag 3. juni 2019 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Holocene Volcanic Activity and Hazards of Jan Mayen, North-Atlantic"
Felix Julian Halpaap disputerer fredag, 7. juni .2019 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Generation of intermediate-depth earthquakes and the fate of subduction fluids”
– Midlere breddegrader er et eneste stort kaotisk rot, sier Camille Li.
Abelprisvinnar Karen Uhlenbeck besøkte Bergen og løyste oppgåver med 200 skuleelevar i Botanisk Hage. Abelprisen gjer at ho kjenner eit stort ansvar.
SNOWISO starta toktsesongen på EastGRIP-basen på Grønlandsisen.
At Golfstrømmen gjør det varmere i Nord-Europa fordi den frakter varmt vann nordover, er velkjent. Ny forskning viser at det varme vannet også påvirker stormbaner så langt unna som Stillehavet.
Forsker Casey Nixon og studentene Geir Clement Wågen, Ingvild Aarrestad og Vebjørn Johannes Selstad er de nye representanter for gruppe B og gruppe D til instituttrådet. Det viser resultatet etter vårens valg.