Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Når det pumpes vann ned i undergrunnen for å øke produksjonen av olje, gass eller jordvarme, kan det oppstå menneskeskapte jordskjelv, også etter at pumpingen har stoppet. Nå har forskere funnet ut hvorfor.
Han hadde ikkje gjort noko gale, torsken som vart bura inne på sjøbotnen utanfor Bergen. Han skulle tvert imot hjelpe oss til å finne ut korleis miljøgifter påverkar livet i havet.
Sol- og vindkraft krever nye metoder for lagring av overskuddsenergi. En løsning er å omdanne elektrisitet til hydrogen og lagre den under bakken, mener UiB-professor Martin Fernø, som har vært med på et av verdens aller første forsøk med denne teknologien.
Tildelinger fra Akademiaavtalen mellom UiB og Equinor ble offentliggjort 28.06.2019. Fire forskningsprosjekter på havvind fikk støtte. I tillegg ble BOW tildelt to førsteamanuensis II-stillinger.
Toktleder Rolf Birger Pedersen og et stort team undersøker manganskorpen i havdypet. Undersøkelser av avsetninger på over 2000 meters dyp krever erfaring og dyp konsentrasjon. Bli med om bord på forskningsskipet G.O. Sars.
6. juni arrangerte fakultetet avslutningsseremoni for bachelor- og masterkandidatene våre. I år var det første gangen vi hadde seremoni for våre bachelorkandidater.
Onsdag 22. mai var en spennende dag for studenter og ansatte ved Institutt for biovitenskap. Da var det nemlig duket for postersymposium i vrimlearealet utenfor kantinen på Høyteknologisenteret.
Det er ingen motsetning mellom å hoppe på trampoline på "Newton" og beskrive relativitetsteorien i det konservative tidsskriftet Minerva, mener fysiker Inga Strümke. Nå verdsettes innsatsen med Den store formidlingsprisen for 2019.