Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Bli med på feiringen av Holbergprisvinner Sheila Jasanoff, Nils Klim-prisvinner Elisa Uusimäki og vinnerne av Holbergprisen i skolen under Holberguken 2022, som finner sted 7.– 10. juni.
– Sangtekster er allerede en del av unges hverdag, i motsetning til for eksempel modernistisk lyrikk, sier litteraturviter Marthe Hatlen Grønsveen. I siste episode av UiB Popviten blir det krasjkurs i sanglyrikk-analyse.
Totalt sett går søkertallene til høyere utdanning i Norge ned. Det gjør også tallene for Universitetet i Bergen, men lektorutdanningene har fått en kraftig økning i antall søkere.
I prosjektet Visions of the Artic skal antropologiprofessor Knut Mikkjel Rio ved Universitetsmuseet i Bergen forske på urbefolkninger i Arktis sine presentasjoner av sin egen historie, sammenlignet med nasjonalstatenes fremstilling av minoritetsbefolkningene.
Dette er eit sentralt spørsmål i forskinga til årets Holbergpris-vinnar, Sheila Jasanoff, som har samarbeida med forskarar ved Senter for vitskapsteori ved UiB i ei årrekke.