Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Gruppe for trygdeøkonomi ved Universitetet i Bergen har fått svært gode skussmål for sine aktivitetar dei siste fem åra i ei fersk evaluering. Internasjonalt forskingsnettverk og høg kvalitet på forskinga vert trekt fram i den eksterne evalueringa.
Etableringen av Sametinget ved lov i 1987 har gitt den samiske befolkningen en helt spesiell politisk stilling i Norge, som medlemmer av to politiske systemer - det samiske og det norske.
På det tradisjonelle vinterseminaret til Sosiologiforeningen vant artikkelen til Rune Sakslind og Ove Skarpenes prisen for for beste ikke-norskspråklige artikkel 2014.
PhD Kaja Reegård har publisert en ny artikkel i Vocations and Learning.
Jeg hadde lyst til å forbedre engelsken min, samtidig som jeg ville dra et sted som ikke var preget av store shopping-gater og en haug med turister. En liten by nord i Wales var derfor helt perfekt!
50-års jubileet for grunnleggingen av UiBs Institutt for sosialantropologi vil bli feiret med en spesiell seminarserie.
Jeg har studert et semester geografi og sosiologi på Université de Nantes i Nantes, vest i Frankrike. Vurderer du å reise hit på utveksling? Vær innstilt på hardt arbeid, mye forvirring og at du blir veldig flink i fransk!
Postdoktor Miia Bask har publisert en artikkel i Social Indicators Resarch som handler om velferdsproblemer over tid.
Trygdeforskningsseminaret 2014 ble arrangert 1.-2. desember i Bergen med ca. 90 deltakere. Seminaret bestod av både inviterte foredragsholdere fra inn- og utland, samt parallelle sesjoner med bidragsytere fra det norske trygdeforskningsmiljøet.
Frankrikes blodige kolonihistorie og sekulær politikk kan ha utløst terrorangrepet i Paris, sier Førsteamanuensis Jan Oskar Engene i en kommentar til Fædrelandsvennen den 10. januar.
Ved Institutt for geografi Universitetet i Bergen, har vi gleda av å tilby ei stilling som stipendiat for 4 år. 25 % av samla tilsetjingstid er arbeidsplikt som skal utførast ved instituttet.
Celebrations launch meeting