Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Mens Bergen nøt en uke med solrike dager og sommervær, reiste jeg og syv andre stipendiater til Ny-Ålesund på Svalbard, verdens nordligste landsby som ligger ved 79 grader nord. Vi ville lære om en kombinasjon av fjernmåling og geofysiske feltmetoder som kan brukes til å finne ut mer om hva som skjer på og under jordens overflate.
Post. Doc. Vegard Jarness' article on the link between class-structured lifestyle differences and social closure, will be published in the forthcomming issue of Sociology.
Velferdsstatar, arbeidsmarknader, politiske parti og samanliknande politisk økonmi står i fokus for Georg Picot som vart ønskt velkomen som førsteamanuensis ved Institutt for samanliknande politikk denne månaden.
Ein post-doc. og ein nyutnemnd professor har fjorårets høgste publiseringspoengsum ved Institutt for samanliknande politikk. Ein av dei var universitetets sjuande mestpubliserande i fjor.
Torsdag 20. august held professor Rune Jansen Hagen innlegg om svensk bistandspolitikk. Hagen meiner den svenske bistanden kan konsentrerast ytterlegare med større overføringar til FN, The Global fund og Verdensbanken.
- Det er i land som India at løsninger på våre felles klimautfordringer må utvikles, srkiver Nielsen sammen med kollegaer fra NIBR og NUPI.
Fadderuka ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet ble avsluttet med fest og prisutdeling på lørdag. En uke full av rebusløp, film, pengeinnsamling, fotball og fest er forbi - nå venter den nye studiehverdagen.
Bikova bidrar i utgivelsen "Migrant Domestic Workers and Family Life. International Perspectives" med kapittelet "Au pair Arrangement in Norway and Transnational Organization of Care".
Bidragene 'Lokal likestilling og transnasjonale omsorgsrom' av Lise Widding Isaksen og 'Au pair migrasjon i likestillingsparadiset' av Mariya Stoyanova Bikova blir nå del av pensumet ved NTNU.
I tre puljer fekk dei faddergruppene til årets nyinnrykk av bachelorstudentar omvising på Institutt for samanliknande politikk fredag 14. august.
Kristoffer Chelsom Vogt har publisert en artikkel i tidsskriftet Work, Employmnent & Society. Her kritiserer han teorier om det post-industrielle samfunn for upresise fremstillinger av sosial endring.
På Storøyen utenfor Bergen ble det denne uken satt halsbånd på en geiteflokk. De 10 geitene tilhører Bergen Kystlag, men er på lån til et forprosjekt som går frem til oktober.
Retorikkgruppen kommenterer kontroversiell politisk reklame fra Askøy Fremskrittsparti
Professor Jens E. Kjeldsen hjelper Dagens Næringsliv å forstå hva norske kommunikasjonseksperter egentlig sier.
Professor Marius R. Busemeyer ved Universitetet i Konstanz vil bli tildelt Stein Rokkan-prisen for samanliknande samfunnsforsking i regi av ECPR.
Kenneth Bo Nielsen har, sammen med Uday Chandra fra Max Planck i Tyskland, redigert et særnummer av Journal of Contemporary Asia om ‘Rethinking Resistance: Subaltern Politics and the State in Contemporary India’
Artikkelen ser på hvorvidt ulike teorier om velferdsstatens utvikling kan bidra til å analysere enhetsskolereformer og forskjeller i utdanningssystemer mellom land.