Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Forskere fra Universitetet i Bergen har mottatt støtte for prosjektet «Media Use in Crisis Situations: Resolving Information Paradoxes, Comparing Climate Change and the COVID-19 Pandemic».
Førsteamanuensis i journalistikk Carl Gustav Lindén er aktuell med boken «Silikon Valley og makten over mediene.» Her stiller han spørsmålet om hvordan de amerikanske teknologigigantene påvirker vårt nyhetskonsum - og hva vi kan gjøre med det.
Arbeidet i MediaFutures skyter fart og senteret har nylig annonsert syv nye stillinger. De aktuelle stillingene er rekrutteringsstillinger innen medievitenskap og informasjonsvitenskap.
Unge forskere har bidratt til den nasjonale strategien for forskning, utvikling og innovasjon for utsatte barn og unge.
– Manglande medverking frå barn er ei av dei største utfordringane i det norske barnevernet, seier Marit Skivenes. Skivenes får 12 millionar frå Forskningsrådet til å granske korleis barn blir høyrde i barnevernet.
Fem prosjekter ved Universitetet i Bergen får tildelt midler til samarbeidsprosjekt for å møte utfordringer i samfunn og næringsliv.
Simon Neby er førsteamanuensis ved institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, forsker ved Senter for klima og energiomstilling (CET) og NORCE. Hva forsker Neby på?
Med det prestisjetunge Consolidator Grant i lomma vil professor Ragnhild Muriaas få fram i lyset kva som gjer at kvinner forlet politikken raskare enn menn, og kva som får dei til å bli.
Med prestisjebevilgning fra ERC vil professor Elisabeth Ivarsflaten gripe fatt i et av de mest grunnleggende problemene i vår tid. Hvordan leve fredelig sammen i stadig mer mangfoldige samfunn?
Elisabeth Ivarsflaten, Nele Meckler, Ragnhild Muriaas og Inga Berre er tildelt den høythengende bevilgningen ERC Consolidator Grant.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet fyller i år 50 år. Den fysiske feiringen blir utsatt til neste år på grunn av pandemien, men allerede nå kan du snope litt snacks fra arkivet og se hilsenen fra fakultetets dekan her.
Masterstudenter fra institutt for informasjons- og medievitenskap la frem en rapport om begrensninger for algoritmer som målbevisst reduserer partiskhet. Prosjektet ble premiert som beste vitenskapelige artikkel under Norsk informatikkonferanse.
– Det har vært veldig kjekt å se førsteårsstudentene utvikle seg gjennom semesteret, sier Guro. Sammen med Jenny, Kaja og Oda har hun lagt til rette for et overkommelig første møte med antropologien. Linda mener andreårsstudentene har vist et skarpt analytisk blikk på dagsaktuelle tema.
Jeg heter Ylva og i skrivende stund jobber jeg som praktikant i Nederland, som er en mulighet man kan ta etter endt grad. I fire måneder har jeg bodd i en liten by som heter Meppel og jobber for arkitektfirmaet B+O Architects i arealplanleggingsavdelingen.