Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Liker du å skrive? Vil du bli bedre på tekstproduksjon litt utenfor den akademiske sjangeren? Vi inviterer alle interesserte studenter til å delta i vår splitter nye essaykonkurranse! Vårens tema er frihet.
Stipendiat Agnete Hessevik med ny artikkel i Regulation & Governance
Artikkelen «kohort» blant de mest leste i Store Norske Leksikon i pandemiåret i fjor. Bak står UiB-professor Sigmund Grønmo. Også jussprofessor Eirik Holmøyviks artikkel om koronaloven er en vinner.
I år er det ikke mulig å gjennomføre en vanlig Åpen dag, men vi vil gjøre det vi kan for å hjelpe deg til å ta et godt studievalg.
The Paradox of Transgression in Games er redigert av forskingsgruppas Kristine Jørgensen sammen med Torill Elvira Mortensen.
Ulikhet er et sentralt tema i samfunnsdebatten, ikke minst fordi ulikheten mellom individer og grupper ser ut til å øke i mange land, særlig i rike land som Norge. I samfunnsvitenskapen, og spesielt i sosiologifaget, er ulikhet et av kjerneområdene.
Rådet for anvendt medieforskning (RAM) har gitt støtte til flere forskningsprosjekt tilknyttet Mediebruksgruppen.
Lars Jacob Hove gikk fra å være skolelei til å ta en doktorgrad i informasjons- og medievitenskap. Det har han ikke angret et sekund på. Han mener mange går glipp av muligheter og stillinger i arbeidslivet fordi de ikke har en god nok forståelse av hvordan egen kompetanse passer inn hos arbeidsgivere.
Jan-Petter Blom var mye for mange. Han var med å etablere Institutt for sosialantropologi i 1965, han var en fremragende underviser, en omsorgsfull veileder og en sentral bidragsyter til etnomusikologi. Han var også styrer ved instituttet og dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, og bidro til opprettelsen av Grieg-akademiet. 2. februar 2021 sovnet en nestor inn, 93 år gammel.