Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Kontrakt for oversettelse og utgivelse av Terje Tvedts bok ”En reise i vannets fremtid” er nylig inngått med kinesisk forlag (Tsinghua University Press).
Institutt for sosialantropologi utlyser 4 seminarlederstillinger for vårsemesteret 2012. Søkerne bør være viderekommende masterstudenter eller nylig ha fullført master i sosialantropologi.
Ann Karin Tennås Holmen disputerte fredag 14.oktober for PhD-graden ved UiB. Hun argumenterer i sin avhandling for at vi enten må godta at politikerne mister kontroll, eller at vi må finne nye insentivstrukturer for å sikre kontrollen. For styringsnettverkene er kommet for å bli
Skolens ansvar for politisk oppdragelse i Norge er veletablert, men lite er kjent om hvordan oppgaven faktisk løses. Det skriver stipendiat Julie Ane Ødegaard i en ny artikkel i Vox Publica sin serie "Ungdom og politikk".
Våren 2012 tilbys for første gang kurset “Chinese Politics in a Globalized World” i regi av Det nordiske senteret ved Fudan University i Shanghai.
Resultatene fra valget på nestleder viser at ingen av de tre kandidatene fikk mer enn 50 % av stemmene. Det skal derfor foretas nytt valg, der kun de to kandidatene med flest stemmer deltar.
Harvard Kennedy School inviterer til informasjonsmøte for å lære om våre programmer, opptak prosedyrer og økonomisk støtte.
Forestillingen om at det ikke finnes korrupsjon i Sverige er farlig. Korrupsjonsproblemet må tas på største alvor, også i land som Sverige, som ofte feilaktig beskrives som korrupsjonsfrie. Det skriver Jonas Linde ved Institutt for sammenliknende politikk sammen med Gissur Ó Erlingsson, Bo Rothstein og Henrik Ekengren Oscarsson i et debattinnlegg i Dagens Nyheter, Sveriges største dagsavis.
Dette kommer frem i en dansk analyse, og den norske modellen for å håndtere problemet med svart arbeid diskuteres nå i Danmark.
Den prislønte krigskorrespondenten, forfattaren, og dokumentarfilmskaparen John Pilger gjestar UiB torsdag 13. oktober. Arrangementet finn stad i Egget på Studentsenteret.
A PhD course and a conference -- both co-organized by the Department of social anthropology at the University of Bergen -- will take place between 9 and 11 November
Fredag 07.10 er det Sampolkino igjen, og denne gangen har vi gleden av å vise en fersk godbit fra programmet til den forestående Bergen internasjonale filmfestival. Filmen heter "Hot Coffee". Tilbudet er gratis og åpent for alle studenter og ansatte knyttet til sampol. Umiddelbart etter filmen blir det en uformell sosial samling på Kafe Kippers for de som ønsker det.
Prior to John Pilger’s lecture there will be a screening of his latest film “The War You Don’t See" in studio B, Stein Rokkans Hus at 11:00 on 11 October.
Professor Vigdis Broch-Due is guest essayist on the American Humanist Society’s Forum OnTheHuman.org with "Animal in Mind: people, cattle and shared nature on the African Savannah". Her thought-provoking essay is published 3 October 2011 and will stay open for 2 weeks for comments.
In June 2011 Margit Ystanes defended her PhD thesis. Ystanes's thesis is entitled "Precarious Trust. Problems of Managing Self and Sociality in Guatema"
-There is no simple correlation between poverty and population growth, says Vigdis Broch-Due in this recent interview.
Det er nå åpent for å søke opptak til flere spennende masterprogram ved fakultetet med oppstart våren 2012.