Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

PhD candidate Bo Wignes has published an article on effects of spousal loss in Journal of Health and Social Behavior.
Agnethe Thun Hindbjørgmo tar en bachelorgrad i Europastudier med spesialisering i sammenliknende politikk. Femte semester tilbragte hun i Brno, Tsjekkia.
Året mitt i Cape Town er et av de viktigste studieårene jeg har hatt. Jeg lærte utrolig mye nytt, og jeg bruker mye av det jeg lærte hver dag nå som masterstudent.
Det nærmer seg endelig frist for å søke utveksling for høsten 2017 (+ evt. våren 2018). Fristen er ONSDAG 1. FEBRUAR og søknaden sendes inn via SØKNADSWEB
Hans-Tore Hansen, Liv Syltevik (UiB) and Kjetil Lundberg (UNI Rokkan) have published an article titled "Digitalization, Street-Level Bureaucracy and Welfare Users' Experiences" in Journal of Social Policy & Administration
Atle Møen er ute med ein artikkel i Tidsskrift for ungdomssforskning titulert "Fall og raseri - Om Behring Breiviks ubestemmelege livsløp, nedgåande sosial mobilitet og tap av meining".
Johs. Hjellbrekke og Vegard Jarness har sammen med Magne Flemmen fra UiO nylig publisert en artikkel i Sociology med tittelen "Class, Culture and Culinary Tastes: Cultural Distinctions and Social Class Divisions in Contemporary Norway."
Klimafestivalen §112 finner denne uken sted over hele landet med mange forskjellige arrangementer, hvorav SpaceLab har bidratt på flere.
... var Tonjes første overskrift på utvekslingsbloggen til SV-fakultetet. Hun valgte et semester ved SOAS på grunn av sin interesse for Midtøsten, mens medstudent Yngvild dro til Amsterdam på grunn av det anerkjente antropologiske fagmiljøet.
Truls Lier går siste semester på bachelor i sammenliknende politikk. Høsten 2016 var han på utveksling i USA, ved University of Minnesota, og fikk oppleve det amerikanske presidentvalget på nært hold.
Birgit Kopainsky er en av partnerne i et større prosjekt om bærekraft og fleksibilitet i europeisk landbruk. Prosjektet mottok nylig over 40 millioner kroner i støtte fra EU.
Ny filmkategori ved instituttet åpnes med innlegget "What do the rocks say?" holdt av professor Olaf H. Smedal på AAA-konferansen i 2014. Ved hjelp av de antropologiske filmskaperne Rolf Scott og Frode Storaas har innlegget nådd lerretet.
Mariya Bikova disputerer 2. februar 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "The Egalitarian Heart. Glocal Care Chains in the Filipino Au Pair Migration to Norway"
Som det første av fakultetene arrangerte SV-fakultetet sin utvekslingsdag tirsdag 17. januar.
Professor Frank H. Aarebrot har gjort europeisk historie levende for studenter og levert spissformulerte innsikter til norske avisredaksjoner. Torsdag 19. januar fyller han 70 år.
Sosiologen Gisle Andersen ønsker å bidra til at klimaendringene i større grad også blir sett fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv.
Stig Arild Pettersen er forfatter av boken "Erling Lorentzen - Vilje og motstand" og lager den utenrikspolitiske podcastserien "Du verden". Ved UiB studerte han arabisk og sammenliknende politikk, men det han husker best fra studietiden er den aktive tiden i Studentersamfunnet i Bergen.
Nytt semester, ny runde med antropologisk engasjement i Kula Kula-redaksjonen. Les Ingfrid Tørresdals artikkel om USAs påtroppende president!

Sider