Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Mer enn 50 frivillige står nå klare til å drive det nye faglig-sosiale møtestedet for SV-studentene; Diskuterbar.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2019. Søknadsfrist 25. september.
Ved å fokusere på den faktiske spilleropplevelsen, tilbyr boken en kontekstuell forståelse av innhold og praksis som vanligvis kun blir fremstilt som problematisk.
Det er en glede å meddele at arbeidet med Sampolkonferansen 2019 er i full gang! Temaet for årets konferanse er klima og samfunnsvitenskapen. Målet for konferansen er å belyse hvordan samfunnsvitenskapen bidrar til klimaforskning og konkret politikkutforming.
I samarbeid med Institutt for sosialantropologi har har elever ved Nordahl Grieg vgs forsket på samtidens Bergen. Tematikken har variert stort, fra hvordan det er å være homofil fotballspiller eller kristen ungdom, til sosialt miljø på skolen. - Læringsutbytte er betydelig større når ungdommer får gjøre egne erfaringer, forteller faglærer Jon Gunnar Ekrem.
Vil du skrive masteroppgave med selskaper som strømmetjenesten TV 2 Sumo eller medietech-selskapet Mediability? Dette er mulig i medieklyngen Media City Bergen.
Ylva Rohde er samfunnsengasjert og opptatt av miljø og utvikling. Ho søkte geografistudiet for å vere med på ei endring. Ho vil vere med på det grøne skiftet.
CET201 er en ny tverrfaglig kurs i bærekraftig innovasjon ledet av Kollaboratoriet. Første kursdag var i forrige uke og rundt 25 studenter fant veien til BTOs innovasjons hub: Nyskapningsparken.
Day Zero er en hel dag med ulike workshops om bærekraftsmålene i forbindelse med bærekraftskonferansen. CET var godt representert med tre ulike workshops om energiomstilling, student ledet utdanning og offentlige oppfatninger om klimaendringer.
Kva styrer vêr- og klimamekanismane på kloden, og kva konsekvensar har klimaendringar for natur og samfunn? Korleis blir ressursane på kloden brukt og forvalta, og kvifor ligg grenser der dei ligg? Kvifor er det slik her, nett no?
Studentene på master i manusutvikling for serier har hatt besøk av Odd-Magnus Williamson.
Vil du hjelpe oss å formidle hvordan det er å studere geografi ved UiB? Bli med i konkurranse om å lage den beste studentfilmen om geografistudiet.
– En unik mulighet for å gjøre mer ut av UiB sin satsning på den globale samfunnsutfordringen ulikhet, sier UiB-professor Bjørn Enge Bertelsen.