Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Institutt for økonomi markerte den 16 juni at nye, dyktige studenter hadde fullført sin mastergrad våren 2021. Det ble både gaver, blomster og tale fra instituttleder Tommy S. Gabrielsen. Covid 19- retningslinjene med krav om utearrangement ødela på ingen måte stemningen. Hipp-hipp-hurra!
En rekke prosjekter fra SV-fakultetet blir tildelt støtte fra Forskningsrådet.
– Det er eit slåande fråvær av støtte frå ytre høgre. Det seier Lars Erik Berntzen, som har kartlagt oppslutninga om terroristen etter angrepa 22. juli 2011.
Forskningsrådet offentliggjorde 24. juni hvilke prosjekter som har fått tildeling av forskningsmidler. Forskere ved Institutt for administrasjon og Organisasjonsvitenskap har fått støtte til to prosjekter med en tildeling på totalt 22 millioner!
NordMedia Conference 2021 blir arrangert digitalt 18. - 20. august 2021. Temaet for konferansen er “Crisis and Resilience: Nordic Media Research in the Frontline”, og Infomedia er naturligvis på plass.
Det satses stort på automatisering i maritim industri. Hvilke følger får dette for samfunn, arbeidsrelasjoner og risikohåndering? Forskningrådet gir nå 17 millioner i støtte til et sosialantropoligisk prosjekt som skal granske automatiseringen av maritim industri de neste fire årene.
I en pressemelding offentliggjorde Forskningsrådet 24. juni hvilke prosjekter som har fått støtte i søknadskategorien Forskerprosjekt. På listen finner man flere Infomedia-relaterte prosjekter.
Kan musikk hjelpe barn og unge som har en vanskelig oppvekst?
Forskningsrådet offentliggjorde 24. juni at 34 nye forskningsprosjekter ved UiB har fått tildelt midler. Se oversikten her.
Med støtte fra Forskningsrådet skal fem prosjekter ved UiB bidra til å møte samfunnsutfordringer og bygge kompetanse som samfunn og næringsliv trenger.
Det nye tverrfaglige erfaringsbaserte masterprogrammet for ledere i kommunal sektor ved Universitetet i Bergen har fått tildelt 4 millioner kroner fra Diku.
Professor Elisabeth Ivarsflaten med kollega Åsta Dyrnes Nordø med ny publisering i tidsskriftet European Journal of Political Research som handler om omfanget av borgeres ekskluderende reaksjoner til flyktninger.
For andre gang på ett år får Infomedia innvilget DIKU-søknader knyttet til insituttets programmer i Media City Bergen. Denne gangen for prosjektet "Fleksible utdanningar for journalistar i arbeid".
Professor Jens E. Kjeldsen has delivered a keynote at the Association for Visual Pedagogies (AVP) 2021 Conference
En ett-åring skyller i land på Karmøy. Moria-leiren i Hellas brenner til grunnen. Danmark vil sende asylsøkere til mottak i utlandet. I Syria fortsetter borgerkrigen å drive millioner av mennesker på flukt på tiende året. Verden har aldri hatt mer bruk for FNs flyktningkonvensjon enn i 2021 – året den fyller 70 år.
CETs tverrfaglige og studentdrevne prosjekt med emnet CET201 vant prisen for 2021. – Den mest givende jobben jeg har hatt som student, sier Marie Hauso.
– Takk for at vi får vere med på leiken! Det sa student Ronya Solberg då ho saman med resten av gjengen bak UiB Collaboratory og emnet CET201 Bærekraftig innovasjon tok imot Studiekvalitetsprisen 2021.
Professo‪r Ishtiaq Jamil er aktuell med nye publiseringer

Sider