Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Etter sjokket og sorgens akutte fase, kom spørsmålene. Hvorfor fikk ikke ungdommene på Utøya hjelp raskere? Hva motiverte Anders Behring Breivik til å drepe 77 mennesker, mange av dem barn? Hvordan skulle de etterlatte klare å leve videre? Møt fire UiB-forskere fra ulike fagfelt som har nærmet seg de vanskelige spørsmålene etter terrorangrepet 22. juli.
Hva ligger bak de store klimaendringene i polare områder og hva er konsekvensene? Sentrale UiB-forskere bidrar til tidsskriftet Naturens spesialutgave om polarforskning.
– Terrorberedskapen har blitt styrka på fleire område, men det er også store svakheiter og spørsmålsteikn, ti år etter 22. juli- angrepa, seier Helge Renå. Forskaren som avslørte svikt i politiet sitt arbeid terrordagen, hevdar Noreg framleis ikkje er godt nok rusta.
Lise Rykkja, Kristin Rubecksen og Per Lægreid ved instituttet har sammen med kolleger publisert en ny artikkel "Understanding Felt Accountability" som er et resultat av deres deltakelse i prosjektet «Calibrating Public Accountability».