Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Sofie hadde tidlegare vore eit halvår i Australia og ville på utveksling på ny. Korona gjorde moglegheitene færre, og ho enda opp i Wien, ein by ho aldri hadde vore før. Det var krevjande med digital undervising og ein annleis studiekvardag. – Men det har vore veldig kjekt og lærerikt, likevel! seier ho. Les meir om Sofie sine opplevingar på utveksling her.
Pandemien er fortsatt med oss, og våre forskere jobber med mange spennende tematikker på tvers av fagfelt. Gjennom våren fortsetter vi med Pandemifrokost der du kan høre om pågående prosjekter, møte gode kolleger og komme med dine tanker og ideer.
Godt oppmøte på instituttets fagdag for nye samfunnsøkonomi-studenter! På fagdagen fikk studentene nærmere innsikt om: Dagens jobbmuligheter for nyutdannede samfunnsøkonomer, Fagutvalgets rolle, og hvordan de fungerte som bindeledd mellom studenter og Institutt. Samfunnsøkonomene presenterte sin rolle som interesse- og arbeidstakerorganisasjon for samfunnsøkonomer. Studentene fikk deretter tre... Les mer
We welcome four, new employees to our Department: John Sæten Lilletvedt (PhD Candidate), Hedda Rytter Tveiten (PhD Candidate), Ingvild Hagen Lindalen (Seminar Coordinator) and Marc Goni (Associate Professor).All four started in August.
NHH together with UoB, are arranging the 48th EARIE Conference 27 - 28 August - Please join us.
Hva kan samfunnet og globale organisasjoner gjøre bedre for å stoppe høyreekstremistisk radikalisering og terrorinnhold på nettet?
NordMedia 2023 blir arrangert i Bergen. Den gledelige nyheten ble annonsert på årets konferanse som ble arrangert digitalt fra Island.
CET ser etter en postdoktor som kan utvikle forskningen på området. Søknadsfrist 11. september!
Vi har eit ledig vikariat som førstekonsulent. Snarlig tilsetjing.
Prosjektet «Admission Impossible? School Choice in European Cities» mottok 12 millioner kroner i støtte fra Norges Forskningsråd for å forske på skolevalg i Vest-Europa.
– Det er ikkje lenger nokon tvil om at det er sosialantropolog eg vil bli, seier Ilakkiya M. Simon. Gjennom tolv intensive dagar har dei norske og georgiske studentane fått ein prøvesmak på kva det antropologiske feltarbeidet eigentleg går ut på. At dei har lært ein heil del om både faget og seg sjølve er dei også samde om.
UiB-samarbeid med dansk universitet skal styrke samfunnets evne til kildekritikk og avsløring av misinformasjonskampanjer. Prosjektet er ett av åtte andre rundtom i Europa som EU nå setter av over hundre millioner kroner til.
"På en side har vi super-woke. På andre ytringsfrihetsfundamentalist. Manglende hensyn til kontekst for uttalelser og konkurranse mellom å ha det reneste woke- og ytringsfrihetsstandpunktet gjør den offentlige debatten absurd. – Å føle seg krenket er ikke nok, sier professor Jens Kjeldsen." (Utdrag fra artikkel)
Retorikk har tidligere ikke vært definert som eget fagområde. I mai vedtok UHR-Humaniora å opprette et nytt nasjonalt fagorgan for retorikk. — En anerkjennelse av at vi er et eget felt som fortjener oppmerksomhet, sier professor Jens E. Kjeldsen.