Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

25.-26. november gjekk årskonferansen til Norsk antropologisk forening av stabelen, i år arrangert av fagmiljøet i Bergen. Sjå bileta frå NAF-konferansen 2021 her!
Vil du lære mer om hvordan antropologien tilnærmer seg teknologi som skal gjøre oss udødelige? Eller om hvordan sansene våre – syn, lukt, lyd, smak og berøring – kan oppleves ulikt i ulike kulturer? Ønsker du å forstå hvordan Øst-Europa som region påvirkes av krigen i Ukraina? Eller hva med å få dybdeinnsikt i hvordan mennesker på flukt opplever å bli fordrevet fra hus og hjem?
HCI feirer med glede at søknaden om støtte ble innvilget. Nå vil 3,5 millioner kroner gå til ny infrastruktur og utstyr i forskningen på menneske-maskin interaksjon
Den fjerde Aarebrotforelesningen går av stabelen 16. januar 2022 og skal holdes av filosofen Lars Fredrik Händler Svendsen. Tema for forelesningen er frihet.
På sin første tur utenfor Østlandet som Kultur- og likestillingsminister, la statsråden inn et besøk til Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) på Media City Bergen.
Torsdag 11. november ble det klart at Kollaboratoriet vant UiBs pris for utdannningskvalitet, Ugleprisen. – Det er viktig at vi tenker nytt i vår rolle som utdanner, sier leder av Kollaboratoriet, Jakob Olof Grandin.
HCIs søknad for 2022 ble idag innvilget for tre og en halv million kroner.
– Emnet har fungert som et laboratorium for testing av ulike pedagogiske metoder for å håndtere innovasjons- og bærekraftspørsmål. Denne tilnærmingen er svært nyskapende, skriver priskomiteen i sin begrunnelse.
En treårig stilling som postdoc hos CET er ledig. Søknadsfrist 1. februar 2022!