Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Høsten 2022 besøker internasjonale gjesteforskere fra hele verden Infomedia for å forske, undervise og utveksle kunnskap på tvers av landegrenser og fagfelt.
Hvilke utfordringer står velferdsstaten ovenfor i en post-pandemisk periode og hvordan fungerer et arbeidsmarket i avanserte kapitalistiske land? Ny fagprofil ved instituttet skal forsøke å gi studentene svaret.
Det er penger og utdanning som gjelder om man vil ha innflytelse i det norske sosialdemokratiet. Vi har dokumentert at gjennom 50 år med politiske reformer har vanlige folk hatt liten innflytelse på politikken.
I Norsk medborgerpanel har det blitt stilt spørsmål om EU-medlemsskap og tilstedeværelse av NATO i Øst Europa både før og etter Russlands invasjon av Ukraina. I dette korte Medborgernotatet har Endre Tvinnereim ved Institutt for politikk og forvaltning ved Universitetet i Bergen studert disse dataene, og viser forskjellen før og etter den russiske invasjonen.
Exciting academic position at Department of Economics
I en nylig publisert artikkel i prestisjetunge "American Political Science Review" ser stipendiat Ruben Berge Mathisen på hvordan ulikheter i inntekt og utdanning påvirker politisk innflytelse i Norge.
I sin masteroppgave, gjort i samarbeid med TV2 og MediaFutures, bruker David Kvasnes Olsen visuell analyse av filmer som en måte å forbedre filmanbefalingssystemer.
Morten Nielsen, Jason Sumich and Bjørn Enge Bertelsen have been shortlisted for 'Urban Studies' best article of 2021
To av de åtte IT-studiene i Norge med høyest poenggrense er på Infomedia. Og journalistikk-studiet er på topp på sin liste.