Home
Faculty of Fine Art, Music and Design

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Råd og utvalg ved KMD

Studieutvalget-KMD

Studieutvalget (SU-KMD) er et rådgivende organ for fakultetsstyret i saker som gjelder fakultetets utdanningstilbud. Utvalget har et overordnet ansvar for studiekvalitetsarbeidet ved fakultetet, og koordinerer de to fakultære kvalitetsorganene Studiekvalitetskomiteen (SKK) og Læringsdesigngruppen (LDG). SU-KMD har møter ca 3-4 ganger i semesteret.

Main content

Mandat og sammensetning

Studieutvalget skal:

  • være en pådriver i utviklingen av fakultetets studietilbud sammen med instituttene
  • følge opp instituttenes arbeid med kvalitet i utdanning og undervisning
  • ha ansvar for utvikling og oppfølging av fakultetets utdanningsstrategi, studieplaner og kvalitetsarbeid i samråd med instituttene
  • bidra til faglig forankring av verkstedene
  • påse at utdanningskvalitet og studietilbud er i tråd med gjeldende regelverk.
  • være et rådgivende organ for fakultetsstyret i saker om opprettelse og nedlegging av 4 studieprogram
  • følge opp rekrutteringsarbeidet ved fakultetet sammen med programstyrene og bidra til kunstnerisk og akademisk formidlingsaktivitet på fakultetet Dekanen kan pålegge utvalget oppgaver.

Sammensetning:

Studieutvalget ledes av visedekan for utdanning og har følgende sammensetning:

  • Prodekan for utdanning
  • Lederne for instituttenes programstyrer. 
  • minst 2 studentrepresentanter 

KMDs reglement.

Medlemmer 2023/2024

  • Åsil Bøthun, leder av SU-KMD - prodekan utdanning fra høsten 2021
  • Johan Arild Sandborg, leder programstyret for kunst og kuratorpraksis  (BA og MA) (H23)
  • Ørjan Djønne, leder programstyret for designprogrammene (BA og MA).
  • Magne Thormodsæther, leder programstyret for musikk utøving og komposisjon (BA og MA)
  • Kjetil Hjørnevik, leder programstyret for musikkterapi (integrert MA)
  • Thomas Solomon, leder programstyret for musikkvitenskap (BA)
  • Julia Leikvoll, leder for programstyret for PPU 
  • Studentrepresentanter 

       Hilde Skare, (studiesjef KMD) Sekretær for SU-KMD

Sekretærer for hvert av programstyrene inviteres fast med på møtene (studiekonsulenter).

Arkiv SU-KMD

Møter 2023

12. januar 2023
16. februar 2023
30. mars 2023   NB: kl 13:30  - 15:30
27. april 2023    Utgår!
11. mai 2023     SKK kl 09:00 - 12:30
8. juni 2023       kl 09:00 - 11:30

Torsdag 31. august kl 13:00 - 15:00 M61-303
Torsdag 19. oktober kl 09:30 - 12:00 M61-303
Torsdag 30. november kl 09:30 - 12:00 M61-303

Læringsdesign
Onsdag 13. desember kl 09:30 - 13:00 (tentativt)


Møter høst 2022

1. september     NB: kl 13:00 - 14:30
6. oktober          NB: kl 13:00 - 15:00
3. november
8. desember - studiekvalitetskomiteen

Møter vår 2022

13. januar 2022
17. februar 2022
31. mars 2022
28. april 2022 - utgår
2. juni 2022

Møter vår 2021

Torsdag 21. januar 2021
Torsdag 25. februar 2021

Torsdag 15. april 2021
Torsdag 3. juni 2021 - utsatt til 11. juni

Møter høst 2021

12. august
16. september
28. oktober
25. november

Møter høst 2020

Torsdag 27. august     
Torsdag 24. september
Torsdag 29. oktober
Torsdag 26. november  

Møter 2019

Onsdag 13. mars
Torsdag 11. april
Torsdag 23. mai
Torsdag 22. august
Torsdag 10. oktober
Onsdag 27. november

Møter 2018

Tirsdag 30. januar kl. 13-16 
Tirsdag 6. mars kl. 13-16
Torsdag 3.mai kl. 13-16
Tirsdag 29. mai kl. 13-16

Møter 2017

Tirsdag 12. september kl 13-16
Tirsdag 17. oktober kl 13-16
Tirsdag 14. november kl 13-16

Studiekvalitetskomiteen KMD

I tråd med UiBs kvalitetssikringssystem har den fakultære studiekvalitetskomiteen særskilt ansvar for reakkreditering av fakultetets eksisterende program. Komiteen gir anbefaling om reakkreditering til fakultetsstyret, som fatter endelig vedtak. Studiekvalitetskomiteen ved KMD har de samme representantene som SU-KMD, og ledes av prodekan for utdanning.

Fakultetsstyremøte 15. juni 2023 - vedtak fra SKK

  • Reakkreditering: Integrert MA i musikkterapi (programevalueringsrapport)
    Godkjent
  • Studieplanendringer: Struktur og emneinndeling BA design
    Godkjenning forutsetter korrigeringer og ferdigstillelse innen 1. september 2023

 

Fakultetsstyremøte 15. desember 2022 - vedtak fra SKK

  • Programevaluering og reakkreditering: MA-design
    - foreløpig godkjentprogramevaluering etter 2-år for reakkreditering
  • Oppfølging av programevaluering av BA- utøvende musikk - valgemner
    - godkjent
  • Redesign og reakkreditering MA-kuratorpraksis 
    ikke godkjent: krever ny redesignprosess og revisjon for reakkreditering


Fakultetsstyremøte 19. mai 2022 - vedtak fra SKK

  • Programevaluering og reakkreditering BA i utøvende musikk eller komposisjon - godkjent

Fakultetsstyremøte Møte 9. desember 2021 - vedtak fra SKK

  • Studieplanendringer: redesign av BA/MA kunst og BA design- foreløpig godkjent -programevaluering etter 2-år for reakkreditering

Fakultetsstyremøte2. juni 2021 - vedtak fra SKK

  • Programevaluering og reakkreditering av BA- musikkvitenskap - godkjent

Læringsdesigngruppen KMD

Læringsdesign refererer til utforming og utvikling av læringsinnhold på ulike nivå. KMD sin læringsdesigngruppe ledes av prodekan for utdanning, og består av alle nestlederne i programstyrene, studentrepresentant (er),  og studiesjef og kvalitetskoordinator som administrative representanter og sekretariat. Det arbeides med felles tverrgående kompetanse på den faglige egenarten til utdanningene på fakultetet. For studieåret 2022/23 legges det opp til et større møte pr semester, i tillegg til diskusjonsforum (digitalt/teams) frem mot hovedmøtene.

Representanter 2023/24:

Åsil Bøthun  (prodekan utdanning, leder for gruppen)
Johan Sagan (design)
.....              (kunst) (- ikke oppnevnt nestleder)
Einar Røttingen (utøvende musikk eller komposisjon)
Lars Tuastad  (musikkterapi)
Sigbjørn Apeland  (musikkvitenskap)
Anna Svingen-Austestad (PPU i kunst, musikk og design)
(Studentrepresentant)

Sara Bjørneset (kvalitetskoordinator)
Hilde Skare (studiesjef)

FUND - 
Utlysning 2023/24 - Fremragende underviser - Excellent Teaching Practitioner ved KMD | Fakultet for kunst, musikk og design | UiB

Utlysning 2023/24 - Fremragende underviser - Excellent Teaching Practitioner ved KMD | Fakultet for kunst, musikk og design | UiB

Fra SU-KMD sak 27/23

Bakgrunn
Meritteringsordningen ETP, eller FUND: Fremragende underviser og undervisningsmiljø, ble innført ved UiB gjennom styrevedtak i juni 2017. KMD vedtok ordningen i fakultetsstyresak 36/19, og utnevnte seinere Wolfgang Schmid (Musikkterapi) som fakultetets første fremragende underviser i september 2020. Det arbeides nå med ny utlysning av ordningen ved KMD. UiB fremhever at status som «fremragende underviser» tildeles undervisere som har utmerket seg ved særlig systematisk, langsiktig og målrettet arbeid for utdanningskvalitet, og ved bidrag til utviklingen av en samarbeidsorientert undervisningskultur.

Kriterier for utlysning
I forrige runde la utlysningen vekt på at underviseren skulle dokumentere og beskrive sin egen tilnærming og praksis særlig inn mot fire hovedområder, med utdypende underpunkter. Disse vurderes å videreføre:

1. Fokus på studentenes læring

Søkeren har tydelig fokus på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet.Søkeren har et bevisst forhold til sammenhengen mellom undervisningsform, læringsutbytte, vurderingsform og typer av læring. Det er en tydelig og begrunnet sammenheng mellom søkerens grunnleggende oppfatninger om undervisning og læring, og undervisningsvirksomhet. Søkeren har gode relasjoner til studentene, og etterspør og reagerer konstruktivt på tilbakemeldinger fra studentene.

2. Klar utvikling over tid

Søkeren har bevisst og systematisk tilstrebet å videreutvikle undervisningens form og innhold for å støtte opp under studentenes læring.
Søkeren har idéer og planer for fortsatt utviklingsarbeid og videreutvikling av sin egen undervisningskompetanse og praksis i fremtiden.

3. Forskende tilnærming
Søkeren planlegger, kartlegger, vurderer og modifiserer sin undervisningspraksis med henblikk på hva og hvordan en best støtter opp under studentenes læring.Søkeren reflekterer over sin egen undervisningsvirksomhet i lys av kunnskap og praktisk tilnærming til faget. Søkeren driver forskningsbasert utdanning, både i form av at det faglige innholdet er basert på oppdatert og aktuell forskning i faget, og at studentene tar i bruk elementer fra forskningsprosessen i sitt læringsarbeid.

4. Kollegial holdning og praksis
Søkeren deler erfaringer med andre og samhandler konstruktivt med studenter og kollegaer for å utvikle undervisningen og undervisningskvaliteten. Søkeren samhandler med andre gjennom gjensidig erfaringsutveksling, for eksempel i diskusjoner, på konferanser og gjennom utstillinger. Søkeren bidrar til å oppfylle institusjonens strategiske mål for utdanningskvalitet.

Læringsdesignteamet foreslo tidligere også å vektlegge veiledning og veilederrollen som er en sentral undervisningsform i skapende og utøvende fag. Potensialet i en-til-en undervisning, som er sentral i fakultetets studieportefølje, kan være et interessant felt å forfølge i en ny utlysning. Resultater og gode praksiser med denne undervisningsformen kan være verdifulle bidrag for undervisere, både i faste stillinger, åremål eller i store og mindre stillingsprosenter. Det er ønskelig at det fremheves at kompetansen fra den som utnevnes som fremragende underviser skal bidra inn i fagmiljøene.

Om det er ønskelig legges det opp til et faglig veiledningsseminar for søknad.

Anerkjennelse/uttelling:
Den som får anerkjennelsen som «fremragende underviser» får 50 000,- i ekstra lønnstillegg.

Documents