Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

To forskingsprosjekt innan globale samfunnsutfordringar har fått midlar til å tilsette Ph.D.-stipendiatar.
Forskningsprosjektet NewsAngler skal bruke kunstig intelligens til å raskt analysere store mengder data for journalister, og finne nye sammenhenger. Slik håper de å styrke redaksjoners evne til å forstå pågående større hendelser. Prosjektet er et samarbeid mellom UiB og medieselskapet Wolftech og er nå i sitt andre år.
Ragnhild Muriaas avsluttar prosjekt «Money Talks» med publisering i American Political Science Review og temanummer i International Political Science Review.
Agnete Hessevik og Thea Gregersen er klare for å konkurrere med sin klimaforskning i Forsker Grand Prix. De to stipendiatene har bare fire minutter hver til å engasjere dommerpanelet og publikum i salen.
Hvordan skal ungdom som vokser opp online klare å koble av når så mye av samfunnet er tilrettelagt for konstant påkobling? Stipendiat Mehri S. Agai undersøker ungdommens forhold til digital frakobling.
Prosjektleder Brita Ytre-Arne i paneldiskusjon «The resilience of different types of media systems»
Fakultetsstyret ved SV-fakultetet vedtok i dag en modell for samarbeid mellom Institutt for sammenliknende politikk og Institutt for Administrasjons- og organisasjonsvitenskap. Modellen innebærer ikke full sammenslåing av de to statsvitenskapelige instituttene, som var ett av alternativene som ble utredet.
Ble det et grønt valg? Professor i statsvitenskap Elisabeth Ivarsflaten svarer på tre kjappe spørsmål om Stortingsvalget 2021
-Å bidra til å sette fokus på migrantar og flyktningar sin situasjon har alltid vore viktig for meg som antropolog! Det sa førsteamanuensis Synnøve Bendixsen i det ho tok imot SV-fakultetets Formidlingspris 2021.
Regjeringen oppretter ekspertgruppe for å vurdere bruken av digital læringsanalyse. UiB-professor Barbara Wasson er del av gruppen, som består av fagfolk fra utdanning, etikk, teknologi og juss.
Leiarane på SV-fakultetet kom saman på vakre Solstrand og tenkte høgt om dei neste fire åra for samfunnsfaga på UiB. Dekan Jan Erik Askildsen leiar framleis skuta, og med ny prodekan og visedekan, samt fem nye instituttleiarar, var det tida for å få fram nye tankar.
Institutt for økonomi arrangerte i samarbeid med Fagutvalget en kanonballturnering 8 september på Studentsenteret. Målgruppen for arrangementet var instituttets bachelorstudenter. Det var 100 påmeldte deltakere fordelt på 10 lag. Arrangementet ble avsluttet med pizza, premieutdeling og quiz på kantinen på Dragefjellet.
CET ser etter en stipendiat til vårt samarbeidsprosjekt med Institutt for informasjons- og medievitenskap. Søknadsfrist 27. september!
Ph.d.-kandidat Alfa S. Winge med innlegg om samfunnssikkerhet i Dagens Næringsliv