Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Bli med på feiringen av Holbergprisvinner Sheila Jasanoff, Nils Klim-prisvinner Elisa Uusimäki og vinnerne av Holbergprisen i skolen under Holberguken 2022, som finner sted 7.– 10. juni.
Er Putin ein diktator? Kva retoriske grep brukar Zelensky? Er vi vitne til folkemord? Korleis brukar vi media under krisa? Kva skjer med matforsyninga? Kva med maktbalansen i verda? Korleis møter vi flykningane? Sju forskarar ved UiB forklarer ulike perspektiv ved krigen i Ukraina.
Last ned og les om senterets aktiviteter gjennom 2021, et år som også var preget av pandemien.
De siste ukene har forskere ved MediaFutures jobbet med en nettbasert applikasjon som kan hjelpe til med å avkrefte falsk informasjon som finnes i tweets relatert til nyhetshendelser. Forskerne tar gjerne imot alle tilbakemeldinger, forslag og kritikk.
Førsteamanuensis Endre Tvinnereim er hyppig sitert i FNs klimapanel sin siste rapport, "Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change".
Lurer du på hvordan det du lærer på studiet er relevant for arbeidslivet? Ønsker du å få arbeidserfaring som en integrert del av studiet? På bachelorgraden i sammenliknende politikk tar mange studenter praksis som del av studiene
Masterstudentene Ida Marie Støp Meland og Welat Akman Westrheim har sammen med professor Gunnar Grendstad nylig publisert en artikkel om dommeratferd i Norges Høyesterett i tidsskriftet Lov og Rett.
Lena Weltrich og José Zurita-Tapia er nyansatte stipendiater ved Institutt for sammenlignende politikk.
Masterstudent Kristine Emilie Gjerde Kristiansen, deltok 24.mars 2022 i debatt på Litteraturhuset i Bergen, som senere ble sendt som «Debatt i P2» på NRK.
Nora har vært fascinert av og glad i USA siden utvekslingsoppholdet i Nebraska på videregående. Høsten 2021 tilbrakte hun som student ved UC Berkeley i California og omfavnet alt hva college-tilværelsen har å tilby. Les hennes reisebrev her.
Professor emeritus Arild Holt-Jensen døde lørdag 2. april, 84 år gammel.