Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

NRK har laget en reportasje om at isdalskvinnens tenner har gjenomgått en høyteknologisk skannerprosess slike at fagfolk kan studere innsiden av tennene i 3D. Det er håp om å finne DNA.
Professor Jan Haavik er tildelt Helse Vests forskningspris 2016 for sin forskning på å avdekke biologiske mekanismer som kan forårsake ADHD-symptomer. Han mottok prisen under årets Helse Vest forskningskonferanse.
Avhandlingens tittel: “Genetic susceptibility across neuropsychiatric disorders - genome-wide, candidate gene and interaction analyses”
Norsk Farmasøytisk Selskap har et eget stipendfond som hvert år deler ut penger for å fremme norsk farmasøytisk forskning og vitenskap.
Hvert 15. sekund dør en arbeidstaker av en arbeidsrelatert ulykke eller sykdom. To tredeler av disse dødsfallene skjer i u-land. Disse hendelsene kan forebygges med rett kunnskap. Du kan bidra!
Folkehelse, bæsj og følelser på timeplanen for TVEPSere i barnehage.
Torsdag 6. oktober arrangerte Det medisinsk-odontologiske fakultet karrieredag for ph.d.-kandidater og postdoktorer for første gang. Tilskuerne i et fullsatt auditorium hørte sine tidligere kollegaer fortelle om livet utenfor akademia.
Evalueringen bekrefter antakelsen om at det hovedsakelig er kreftpasienter som får særskilt organisert lindrende behandling, men at det er langt flere pasientgrupper som har behov for palliasjon.
Siden midten av nittitallet har professor Knut Fylkesnes ved Senter for internasjonal helse, Universitetet i Bergen, arbeidet med forskning og kapasitetsbygging i Zambia.
Da den regionale finalen i Forsker Grand Prix gikk av stabelen i Mimes Brønn på Høgskolen i Bergen onsdag 28. september, var to av de ti forskerfinalistene fra K1.
Forskerlinjestudent Amalie A. Svanøe vant tredjeplass for beste muntlige presentasjon på Joint International Congress of the International Academy of Pathology og the European Congress of Pathology, i Køln, Tyskland, 25.-29. september 2016.