Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2019. Søknadsfrist 25. september.
Kandidaten vil holde prøveforelsning og forsvare avhandlingen: “The Characterization of Disordered Membrane-Binding Proteins of Myelin: A Biophysical Approach"
Et foredrag om hvordan utdanningsinstitusjoner kan tilrettelegge for god karierreutvikling i forskerutdanning.
Karrieremuligheter, stratregier og taktikker i livsvitenskap
Forsker Nils Halberg holder prøveforelesning for førsteamanuensisstilling i biomedisin.
Ved Det medisinske fakultet, Senter for internasjonal helse, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, er det ledig ei fast stilling som professor (100 %) i medisin (global helse). Dersom det ikkje melder seg kvalifiserte søkjarar med professorkompetanse, kan det verte tilsett førsteamanuensis.
En UiB-studie viser at nesten 130 000 personer i året går til legen på grunn av diaré. Det utgjør én prosent av alle legebesøk i Norge. Små barn og unge voksne går hyppigst.
Interessen for medisinsk pedagogikk har gitt tverrfaglig innsikt og en spennende jobb på si for medisinstudentene Stian og Solveig.
Fysioterapeut Ingrid Loftås tok master i fysioterapivitenskap ved Det medisinske fakultet, for å være bli bedre i jobben sin, og å stå sterkere i kampen om de mest attraktive jobbene.
Hans Fredrik Grøvan (KrF) sier det ble langt færre studenter som ble sendt til Norge fra de aller fattigste landene etter at kvoteordningen ble avviklet. Et punkt i Granavolden-erklæringen åpner for en ny vurdering.
Professor Rolf Bjerkvig ved forskningsgruppen for translasjonell kreftforskning forklarer hvordan forskerne lager miniatyr-hjerner og undersøker hvordan cellene beveger seg inn og ut av kreftsvulsten
– At et produkt er nøkkelhullsmerket, betyr ikke at varen er sunn, men at det er sunnere enn tilsvarende produkter, sier ernæringssekspertene Cathrine Horn og Vegard Lysne.
LIVE@Home.Path - en ny innovativ og tverrfaglig studie med fokus på hjemmeboende personer med demens.
Plassering av avføring fra friske mennesker i magesekken, bedret både symptomene og bakteriefloraen i tarmen til personer med en variasjon av irritabel tarm-syndrom.