Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Hva er vanlig mat, hva gjør all matstøy fra media og influencere egentlig med oss, og hvordan skal vi snakke om kostråd så folk virkelig lytter? Melk.no serverer praten om maten fra flere sider av bordet.
Stipendiatene Vegard Lysne og Anthea Van Parys fra Senter for ernæring deltok på Homocysteine-konferansen i Virgili, Spania.
Per Eystein Lønning og Hans Petter Eikesdal redegjør for status på brystkreft fra ASCO i flere intervju hos Dagens Medisin.
Prisen deles ut annet hvert år til en internasjonalt anerkjent forsker i allmennmedisin, som har produsert forskning av høy kvalitet i allmennmedisin.
UiB-professor Guri Rørtveit leder en ny studie som skal kartlegge senfølger av campylobacter-epidemien på Askøy.
N-terminal acetylering er en svært vanlig proteinmodifisering og NAA10 er hovedansvarlig for dette i menneskeceller. Her har vi funnet en ny patologisk NAA10 variant, NAA10 p. (R83H), hos to gutter som har fysisk og psykisk utviklingshemming.
TVEPS-praksis i barnehage gir studenter i medisin- og helsefag mulighet til å samarbeide tverrfaglig, samtidig som de får øve seg på å snakke med barn.
Institutt for klinisk odontologi gratulerer Marit Agnete Dyrøy og Cathrine Åsvang Karlsen så mye med fullført og bestått spesialistutdanning i oral protetikk 12. juni 2019. Spesialistene Dyrøy og Karlsen er her flankert av, fra venstre: intern sensor (Dyrøy), professor Stein Atle Lie, UiB, eksaminator og hovedveileder, professor Anders Arne Johansson, UiB, ekstern sensor, professor Per Vult von... Les mer
Campylobacter-bakterien er påvist i et drikkevann på Askøy. Mange har blitt syke, og man mistenker dødsfall på grunn av forurensningen. Vi har spurt infeksjonsekspert professor Nina Langeland om denne bakterien.
Institutt for klinisk odontologi gratulerer Britt Nygard Tvilde så mye med fullført og bestått spesialistutdanning i pedodonti 6. juni 2019. Spesialisten Tvilde er her flankert av, fra venstre: ekstern sensor, dr. odont. Hilde Nordgarden, TAKO-senteret, eksaminator og hovedveileder, professor Marit Slåttelid Skeie, UiB og intern sensor, førsteamanuensis Mihaela Marthinussen, UiB.
Professor Nils Erik Gilhus ved Klinisk institutt 1 er kåret til ekspert nummer én i verden innen en type autoimmun muskelsykdom av det amerikanske rangeringsnettstedet Expertscape.
Engjom er førsteforfattar på artikkelen "Risk of eclampsia or HELLP- syndrome by institution availability and place and delivery – A population – based cohort study". Marie Spångberg-prisen er oppretta av landsstyret til Den norske legeforening i samband med 100-årsjubileet i 1993 for den første kvinnelege lege, Marie Spångberg.
Programleder Samuel Massie og bestefaren Arne Ulvolden fra TV2-serien "Samuel og bestefar" blir medforskere i forskningsprosjektet BetterAge, ledet av UiB-professor Bettina Husebø ved SEFAS.