Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Professor Trond Riise mottar 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å analysere 800 millioner norske resepter. Målet er å finne en mer effektiv behandling av Parkinsons blant medisiner som i dag brukes mot andre sykdommer.
Tirsdag 3. desember inviterte Fagbokforlaget til debatt om eldreomsorg i anledning lansering av "Eldreboken". Randi Tangvik ved Senter for ernæring er en av bidragsyterne til boken og deltok i paneldebatten.
Den 2. januar blir innkøyringa nord i Sentralblokka på Haukeland stengd for bilar, syklande og gåande ut året.
Lite fortrolighet med far etter skilsmisse påvirker helsen til barna negativt. – Viser at kontakt med begge foreldene er viktig, sier professor emeritus Eivind Meland.
Det er knyttet mye spenning til hva kveldens julebordmeny for administrasjonen på UiB skal inneholde. Hele tre kokker er i sving for å klargjøre den spesialkomponerte maten til kveldens fest.
Nyfødthelse, forebygging av hjerte- og karsykdommer og behandling av depresjon og epilepsi gir mest helse for pengene i Etiopia. Det viser en omfattende UiB-studie på helseprioriteringer.
Enhet for læring har igjen vært på reise, denne gang til Dar es Salaam, Tanzania. I samarbeid med to NORPART-prosjekter kurset de 27 undervisere i studentaktiv undervisning.
Kathy Ainul Møen disputerte 28.11.2019 for Ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Cervical cancer screening among immigrants in Norway: Challenges, possibilities and the effect of an intervention”.
Sidan CCBIO blei etablert for fem år sidan, har 17 forskarlinestudentar vore knytt til senteret sine forskargrupper, og fleire har gått direkte vidare til ph.d.-graden. Studentane som deltek i programmet er genuint interesserte og dedikerte, men også heilt utan forskingserfaring og treng mykje oppfølging i starten. CCBIO har likevel svært gode erfaringar med å ta inn forskarlinestudentar i sine... Les mer
Monica Hellesvik har vært en av pionerene for å teste det nye TIRF-mikroskopet ved Molecular Imaging Center (MIC). Hun trengte å se nøye på cellenes egenskaper til å feste seg til omgivelsene. TIRF-mikroskopet var det perfekte verktøyet for det siden det er spesielt godt egnet til å studere strukturer nærmest cellekulturskålen.
Forskere ved UiB og Imperial College i London har utviklet et nytt verktøy for å forutsi hvordan progressive sykdommer som kreft og malaria utvikler seg hos den enkelte pasient. Verktøyet avdekker også hvordan bakterier blir resistente mot legemidler.
Representanter fra alle samarbeidsinstitusjoner i NORPART-prosjektet møtes nylig i Dar Es Salaam, Tanzania, for å diskutere oppstarten av prosjektet og fremtidige aktiviteter.
Jenny Mjösberg, Karl Magnus Laundal og Eirik Hovden er mottakere av TMS Starting Grant 2019. De tre får med det bygge opp hver sin forskergruppe ved Universitetet i Bergen.
Medisinstudenter ved UiB får praksis ved sykehus på Vestlandet som del av sin utdanning. Nylig møttes partene for å styrke ordningen.