Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Regjeringens satsing på kvinnehelse er for svak, mener forskere. De etterlyser øremerkede midler til forskning på kvinners hjerter, underliv, muskel- og skjelettlidelser og nye professorater i kvinnehelse.
Heile fem publikasjonar var nominert til publikasjonsprisen for 2019.
IGS sin undervisningspris heng høgt. I statuttane står det at vinnaren skal ha gjort eit viktig nybrottsarbeid innan utdanning, i samsvar med IGS sine mål og strategiar 2019-2023.
Har du lyst til å utvide din vitenskapelige horisont? Funderer du på å ta et forskningsopphold i utlandet? Postdoktor Sylvia Varland kom nylig tilbake fra et 2-årig forskningsopphold ved Universitetet i Toronto. Les mer om hennes vitenskapelige eventyr og kulturelle opplevelser.
Instituttleder Guri Rørtveit ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen tar deg med på en digital omvisning i det nye Alrek-bygget.
Fire fagmiljøer ved UiB får hasteutlyste midler til forskning på spørsmål som er relevante for å håndtere koronavirusutbruddet.
I 2009 introduserte Verdens helseorganisasjon (WHO) 5.mai som verdens håndhygienedag. Siden 2010 har det vært invitert til en norsk, nasjonal markering av dagen. Aldri har vel håndhygiene vært et så brennhett tema som i år med den pågående Koronapandemien.