Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Gravide med ADHD har tre ganger økt sannsynlighet for å røyke i svangerskapet sammenlignet med andre gravide. De har også vanskeligere for å slutte.
Har du hørt om Langetoen og Koftebrotet, eller kanskje Lørdagsknausen? De er alle navn på møterom i det nye Alrek-bygget i Årstadveien.
Norske kvinners sanitetsforening (NKS) og Grieg Foundation bidrar med millioner til et nytt senter som skal forske på kvinners hjerter. Senteret som er lagt til Universitetet i Bergen skal ledes av professor i hjertesykdommer Eva Gerdts.
Våren 2020 prøvde vi ut flere nye praksisarenaer og studentene hadde enda bedre læringsutbytte enn tidligere.
Leder for Senter for ernæring, Gülen Arslan Lied, er tildelt Kronprins Haakons Forskningspris for astma og allergi 2020.
I juni sendte fakultetet ut sin aller første utlysning av status som merittert underviser. Ordningen ble vedtatt av fakultetsstyret i desember 2019, og er et ledd i fakultetets og UiBs kontinuerlige studiekvalitetsarbeid.
Kun få timer med kognitiv atferdsterapi har svært god effekt på personer med helseangst i 10 år etterpå.
Norsk ost er særlig rik på vitamin K2, et vitamin som viser seg å beskytte mot en rekke hjertesykdommer, som hjerteinfarkt.
Institutt for klinisk odontologi gratulerer Mindaugas Brukas så mye med fullført og bestått spesialistutdanning i oral kirurgi og oral medisin 5. juni 2020. Spesialisten Brukas er her flankert av, fra venstre: eksaminator og hovedveileder, professor Trond I. Berge, UiB, intern sensor, professor Anne Christine Johannessen, UiB og klinisk veileder og stipendiat Cecilie Gjerde, UiB. Ekstern sensor,... Les mer
Sammen med noen av Bergens beste forskningsmiljøer vil deltakerne på Bergen Summer Research School utforske hvordan deres forskning kan bidra til å løse globale samfunnsutfordringer. Se en rekke åpne forelesninger her.
Når forurensining og plast truer havets helse, så trues samtdig vår egen helse. Internasjonalt samarbeid er den beste kuren, ifølge ernæringsekspert Jutta Dierkes.
Tannlegeutdanningene i Oslo og Bergen anslår å ha tapt minst 25 millioner kroner på koronastengt klinikker. Artikkel i "På høyden" av Mats Arnesen og Amanda Schei