Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Det var med sorg vi mottok meldingen om at Harald Kristian Heggenhougen er død. Han ble 80 år gammel. Vi som var kolleger med Kristian på Senter for internasjonal helse (SIH), Universitetet i Bergen, husker ham med stor glede.
De friskeste eldre som opereres for hoftebrudd, går ned i vekt etter at de kommer hjem fra sykehus. Denne pasientgruppen bør følges bedre opp, mener forsker Hanne Rosendahl-Riise, ved Mohn ernæringsforskningslaboratorium, Senter for ernæring.
Minst 20 av høstens ferske medisinstudenter skal ta halve utdanningen sin ved Stavanger universitetssjukehus fra 2024. Årets kull er dermed det første som inngår i den nye Vestlandslege-modellen.
Universitetet i Bergen og Nygårdshøyden eiendom AS overtok det nye bygget til Alrek helseklynge, kun timer før studentenes storinnrykk.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2020. Søknadsfrist 24. september 2020.
NRKs Vestlandsrevyen var nede i kjelleren på Haukeland universitetssjukehus med professor emeritus Leiv Magne Hove og førsteamanuensis i medisinhistorie Magnus Vollset (IGS).