Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Hun er blant de mest produktive og siterte forskerne på UiB. Nå håper Cecilie Svanes å bli leder for et nytt forskningssenter som skal gi nye svar på hvordan utviklingen vår i oppveksten kan påvirke egne barn.
Stipendiat Tonje Eiane Aarsland ønsket å gjøre noe med at særlig unge kvinner får i seg for lite jod. Resultatet ble en kokebok. På veien fikk hun selv noen nye erfaringer.
Korona-forskning kan være mer enn vaksiner og smittevern. Førsteamanuensis Monika Kvernenes vil finne ut mer om hvilke emosjoner som vekkes når universitetsansatte blir presset til å endre måtene de underviser på.
Farmasistudentene Torbjørn Nygård og Haakon Rosland har ved siden av studiene sine laget en pilot hvor de tilbyr legemiddelveiledning på legekontorene. Nå søker de innovasjonsmidler.
Et ønske om å gå ned i vekt, gjør at ungdom legger på seg, viser ny forskning ved UiB. – Viser at vi må tenke nytt om helsefremmende arbeid blant ungdom, sier Eivind Meland
Nordland har høyest forekomst av ADHD-diagnoser, mens Vest-Agder ligger nederst. Ny studie skal avdekke hvorfor ADHD diagnostiseres og behandles ulikt.
Førsteamanuensis ved Senter for ernæring, Hanne-Rosendahl Riise, gir tips til hvordan man velger det sunneste brødet i Bergens Tidende 6. april 2021.
Stipendiat Helene Dahl ved Senter for ernæring har vurdert vegetarburgere hos Max, McDonald’s og Burger King i Nettavisen 2. april 2021.
Medisin- og forskerlinjestudent Hanna Kosberg Bredin på UiB er trukket ut til å motta et stipend på 40.000 kroner blant over 600 søkere. – Overraskende og supermotiverende, sier det unge forskertalentet.
Webinar: mandag 26.04.21 kl. 12:00-13:00. Prof. Dr. med. Dr. h.c. Vera Regitz-Zagrosek vil foredra om hvordan kjønn påvirker helse og sykdom med fokus på hjertesykdom I et translasjonelt perspektiv.
I over ett år har hverdagen for studenter, undervisere og administrativt ansatte ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin vært helt annerledes. Les hva vi savner og hva vi gleder oss til.