Nyhetsarkiv for Aktuelt

Styret ved Universitetet i Bergen har vedtatt ny reisepolicy, men ble ikke enige om å opprette av klimafond.
En av to kvinner får ikke behandling som virker ved hjertesvikt, fordi den ikke er utløst av hjerteinfarkt.
Klimanøytralt UiB, nedleggelse av studier og en rapport om universitetets internasjonale samarbeid er saker styret skal ta stilling til. Her kan du se møtet direkte fra klokken 10.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø, møtte fredag studenter som har kommet hjem fra Hongkong etter de voldsomme opptøyene.
I november 2018 ble det offisielt kunngjort at Universitetet i Bergen får en lederrolle for International Association of Universities (IAU) sitt arbeid mot bærekraftsmål 14 – liv under vann. I november 2019 hadde IAU SDG14-teamet sitt første møte – virtuelt.
Med kø rundt kvartalet og direkte streaming av foredraga sine er geografiprofessor Terje Tvedt eit steg nærmare målet om å kome det han kallar samtida si historieløyse til livs.
Etter hard konkurranse fekk 24 administrativt tilsette plass på UiBs første Tenesteinnovasjonsprogram. I seks intensive dagar lærer dei seg nye metodar og utviklar løysingar til nytte for heile organisasjonen.
Fire forsknings- og utdanningsinstitusjoner går sammen om kunnskapsklyngen Energiomstilling VEST, som ble offisielt lansert i november 2019. Målet er å skape en rask og rettferdig energiomstilling, nasjonalt og internasjonalt.
Å nå bedre og bredere ut med forskingen blir stadig viktigere. I karriereutviklingsprogrammet Momentum er derfor kommunikasjon en naturlig del. På gruppens andre samling i Media City Bergen trente forskerne foran TV-kamera.
Viserektor for utdanning ved Universitetet i Bergen, Oddrun Samdal, sier at syv av ti UiB-studenter nå har dratt fra Hongkong. UiB følger tett opp dem som har valgt å bli igjen.
Foreslår at UNESCO og Norge samarbeider om å etablere en global arbeidsgruppe med forskere og akademikere som skal jobbe med FNs bærekraftmål.
Universitetet i Bergen er vinneren av Uninetts innovasjonspris 2019. Målet med vinnerprosjektet er å tilby samme brukeridentitet, helt fra samordna opptak til emeritus.
1000 år med rettshistorie på 200 minutter – og hvorfor er demokratiet under press i dag? Jørn Øyrehagen Sunde holder Aarebrotforelesningen i januar.
Gjennom 15 år har Trond Mohn stiftelse bidratt til å rekruttere 39 unge forskningstalenter til Universitetet i Bergen (UiB). Her presenterer vi 15 av dem som senere har blitt professorer ved universitetet.
Musikk kan få gamle til å huske, språkløse til å kommunisere og det kan lindre både fysisk og mental smerte. – Det er som rein magi, sier forsker Viggo Krüger. I den nyeste utgaven av UiB Popviten forteller han om hvordan musikk påvirker hjernene våre.
Forskerne har funnet en ny klasse av de viktige plantestoffene som gir bær og blomster farge og beskytter dem mot alskens farer. Oppdagelsen utfordrer den vanlige oppfatningen av når et sentralt trinn i plantenes evolusjonære utvikling fant sted.
Trond Mohn stiftelse feirer sine første 15 år. - Stiftelsen har betydd mye for både Universitetet i Bergen og samfunnet forøvrig, sier rektor Dag Rune Olsen.