Nyhetsarkiv for Aktuelt

Nå kan du studere to nye emner koplet direkte til to av FNs bærekraftmål. – Vi tror dagens studenter er interessert i det større bildet, implikasjoner i den virkelige verden og hvordan de kan bidra til bærekraftig utvikling, sier Katja Enberg og Inger Måren, emneansvarlige for det nye studietilbudet.
Det psykologiske fakultet ved UiB er eneste psykologiutdanning i Norge med praksismulighet i Sør-Afrika.
Norsk forskning og utdanning knyttet til kunstig intelligens, maskinlæring og robotikk får et løft når norske institusjoner danner konsortiumet NORA. Samarbeidet skal også stimulere til flere oppstartsselskaper innenfor et felt i rivende utvikling.
Regjeringa vil bruka 25 millionar kroner på nye Senter for framifrå utdanning i Noreg. bioCEED ved Universitetet i Bergen er ein rollemodell for nytenkjande utdanning, meiner forskings- og høgare utdanningsminister Iselin Nybø.
Universitetet i Bergen (UiB) er tildelt en ledende rolle i arbeidet med bærekraftsmål 14, Liv under vann, på vegne av FN-organisasjonen United Nations Academic Impact. UiB skal inspirere og motivere partnere globalt i arbeidet for kunnskap om et bærekraftig hav.
Eivind Valen mener vi lever i en gullalder for molekylærbiologi. Som medlem i Akademiet for yngre forskere vil han jobbe for kontinuitet og rekruttering.
– Åpenhet er veien til færre myter rundt ADHD, sier student Linn Renate Lerøen. Hun har ADD, en form for ADHD som går ut over oppmerksomheten, og hun er en av ekspertene i forskningsprosjektet.
Revidert Langtidsplan for forskning og høyere utdanning fremhever koblingen mellom kunnskap for bærekraftig utvikling med vitenskapelig rådgivning. SDG Bergen og UiBs lederrolle for bærekraftsmålene blir nevnt eksplisitt i planen.
Han har en forkjærlighet for tavleundervisning og bruker banale visuelle virkemidler for å få studentene til å forstå. Morten Førre er kåret til årets underviser ved MatNat-fakultetet for 2018.
Camilla Brautasets forskning viser at dialog og samarbeid alltid har vært nøkkelen for gode relasjoner mellom Norge og Kina. Nå er lederen for UiBs nye Kina-kompetanseutvalg bokaktuell.
Bioinformatikk er nøkkelen til å forstå sammenhengen mellom gener og sykdommer. Mer presis personlig tilpasset medisinsk behandling vil prege medisinsk behandling de neste årene og forskningsmiljøet i Bergen har store ambisjoner.