Nyhetsarkiv for Aktuelt

I skyggen av Wilhelm Christie og Armauer Hansen står D.C. Danielssen. Han var den som fikk Bergens Museum bygget, og beredte grunnen for lepraforskningen. 4.juli er det 200 år siden han ble født.
Bergens forskningsstiftelse (BFS) og Universitetet i Bergen (UiB) setter av 137 millioner kroner til å rekruttere internasjonale toppforskere. En tysk professor er allerede invitert til å flytte til Bergen.
UiB-forsker Anna Zofia Komisarczuk har funnet ut hvordan lakselus klarer å finne frem til laks istedenfor torsk og sei. Å skru av og på luktesansen kan bli et nytt våpen mot lakselus.
Universitetsmuseet i Bergen får ikke bevilgning til oppstart over revidert statsbudsjett.
Tore Tungodden er ansatt som ny assisterende universitetsdirektør ved Universitetet i Bergen.