Nyhetsarkiv for Aktuelt

Bergens grønneste lunge feirer 125 år med undervisning, avkobling, svermerier og soling.
Som en langvarig partner for Uganda, og Makerere Universitet, fordømmer Universitetet i Bergen loven om Ugandas anti-LHBTQ+-lov.
Alle ansatte har mulighet til å ta de populære DIGI-emnene. Slik kan du sikre seg digital kompetanse og kunnskap.
Ingrid Halland er overbevist om at materialene som skal brukes i en mer bærekraftig fremtid ikke kan etterligne en estetikk som tilhører paradigmene vi må legge bak oss.
I vår samarbeider UiB Innsikt med Festspillene i Bergen. – Det er lang og god tradisjon for samarbeid mellom Festpillene og UiB, sier rektor Margareth Hagen.
I en ny artikkel viser en gruppe forskere at det er mulig å varsle mengden planteplankton i Barentshavet fem år fram i tid. Nøkkelen ligger i havstrømmene som bringer med seg varme og næringssalter.
En undersøkelse gjennomført blant norske sykepleiere viser at over en tredjedel kan ha symptomer på fatigue. Dårlig søvn, smerter og depresjon er koblet til økt risiko.
Mange hevder at det finnes en nordisk rettskultur. Stemmer dette og er det i det hele tatt hensiktsmessig å snakke om en slik rettskultur? Vi har intervjuet professor Anna Nylund og professor Sören Koch om dette.
The Centre on the Europeanization of Norwegian Law (CENTENOL) ble offisielt åpnet mandag 22. mai.
Jussprofessor Terje Einarsen ved UiB deltok nylig på et møte med statsrepresentanter og internasjonale eksperter på folkerett ved Nürnberg-akademiet, hvor saken mot nazi-lederne ble avholdt etter andre verdenskrig. Møtet endte i en erklæring for å straffeforfølge russiske ledere i aggresjonen mot Ukraina.
Masterstudentene i arkeologi tilbringer tre uker i felt på magiske Hjartøy ytterst i Øygarden. Her leter de etter spor etter menneskelig aktivitet, spor som kan gi oss ny kunnskap om de som levde før oss.
Alle studenter og ansatte ved UiB har tilbud om å ta enkeltemner i digital forståelse, kunnskap og kompetanse (DIGI). UiB startet satsningen høsten 2022, og nytt av året er emnene om språkteknologi og medisinsk data science.
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet oppretter UiB og NHH en tverrfaglig master for departmentsansatte og underliggende virksomheter.
Vegard Slettvoll er medisinstudent med interesse for det teknologiske. Han øver på pasientkontakt med ChatGPT og tror AI er framtiden for alle leger.
— Med modellen om selektiv eksponering går du glipp av det faktum at folk mest sannsynlig leser veldig mye informasjon de er uenig i. Derfor flytter jeg oppmerksomheten dit, sier medieforsker Erik Knudsen.
– Vestland har naturressursar, teknologi og kompetanse til å bidra til å finne løysingar på utfordringar i Europa, seier fylkesordførar Jon Askeland som signerte avtalen saman med universitetsrektor Margareth Hagen.
UiB er nå i startgropen på et prosjekt kalt «Mangfoldige UiB – ingen utenfor». Ambisjonen er å bli et mer inkluderende og mangfoldig universitet. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet over en treårsperiode. Målet er å hindre frafall i høyere utdanning, og sikre et godt, inkluderende og mangfoldig studentmiljø.
Universitetet i Bergen får 94,7 millioner kroner ekstra i revidert nasjonalbudsjett. – Som forventet, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

Sider