Nyhetsarkiv for Aktuelt

Karl Magnus Laundal vil med sitt ERC Consolidator Grant forske på hvordan jordens atmosfære er koblet sammen med verdensrommet.
NORA Research School tilbyr utvekslingsmuligheter for ph.d.-studenter innen kunstig intelligens (AI). Mariyam Khan har nettopp ankommet The Alan Turing Institute i London for et seks måneders forskningsopphold.
9.-10. februar er det igjen klart for gode diskusjoner rundt bærekraft, da den nasjonale Bærekraftskonferansen i Bergen (SDG Conference Bergen) arrangeres for sjette gang.
Karl Magnus Laundal, Cristian Gebhardt, Kjetil Våge og Arnald Puy har fått finansiering til banebrytende forskningsprosjekter gjennom Det europeiske forskningsrådet ERC.
Med smittende humør og imponerende detaljkunnskap tok immunolog Anne Spurkland publikum med på en 200 minutter lang reise inn i det komplekse immunforsvaret.
Julia Marinaccio er tildelt Pris for unge forskere i humanistiske fag. Hun mottar prisen for sin imponerende akademiske merittliste og banebrytende forskning på kinesisk politikk og samfunn.
Professor i kulturvitenskap, Tone Hellesund, får HFs formidlingspris for arbeidet hun har gjort for å synliggjøre forskning om kjønn, seksualitet og skeiv historie, for ulike publikum, og på et utall av arenaer.
Studenter, forskere og forelesere møttes da Statsraad Lehmkuhl og One Ocean Expedition besøkte Cape Town. Her diskuterte de hvordan bærekraftsmålene best kan innpasses i fremtidens havutdanning og hvordan universiteter kan tilby dette.
I 2023 er det 150 år siden Gerhard Armauer Hansen oppdaget leprabasillen. Det den unge legen observerte gjennom mikroskopet sitt ble et vitenskapelige gjennombrudd som var med på å endre hvordan man så på sykdom og smitte.
Personer med uspesifikke helseplager, og som trodde at dette skyldtes amalgamfyllinger, hadde god helseeffekt av å fjerne dem, viser en ny UiB-studie. Effekten vedvarte fem år etter byttet av fyllingene.
Under nyvinninga «Museologifestivalen» fekk kunsthistoriestudentane møte ulike aktørar og problemstillingar frå kunst- og kulturfeltet. Tiltaket mottek fakultetets utdanningspris for 2022.
Stipendiat Ragnhild Gya og plastforsker Marte Haave ved NORCE og Universitetet i Bergen er blant forskerne du får se i de nye episodene av NRK-serien Klimavenn.
En ny metode utviklet av forskere ved Universitetet i Bergen kan i løpet av 24 timer vise om pasienten vil respondere på cellegift eller om det må andre metoder til.