Nyhetsarkiv for Aktuelt

Professor Bodil Holst ved Institutt for fysikk og teknologi er utpekt til å lede komiteen som skal utpeke de tre neste vinnerne av Kavliprisen innen nanovitenskap.
Mer enn 50 frivillige står nå klare til å drive det nye faglig-sosiale møtestedet for SV-studentene; Diskuterbar.
Fysioterapeut Ingrid Loftås tok master i fysioterapivitenskap ved Det medisinske fakultet, for å være bli bedre i jobben sin, og å stå sterkere i kampen om de mest attraktive jobbene.
Arkeologene som fant verdens eldste menneskeskapte tegning er tilbake i Blomboshulen på jakt etter nye funn. Bli med inn i grotten å se hvordan professor Henshilwood og hans team jobber når de graver etter spor som kan fortelle oss hvordan vi har utviklet oss til moderne mennesker.
Dag to av Bærekraftskonferansen 2019 fokuserte på hvordan akademia kan bruke sin kunnskap for å påvirke beslutningstakere, både lokalt og globalt.
Fra å bygge en global studentbevegelse til universitetenes nøkkelrolle for en bærekraftig verden: første dag av Bærekraftskonferansen 2019 viste bredden i det kritiske engasjementet rundt global bærekraft i akademia.
Det er mange dilemma rundt en rask endring av samfunnet for å nå målene i Parisavtalen. Ser opptaket av debattmøtet ekspertpanelet diskuterer store utfordringer og mulige konflikter mellom FNs bærekraftsmål.
Se streamen fra Bærekraftskonferansen i Bergen 2019 her.
I februar 2018 var Victoria W. Thoresen og Jakob Grandin med på den første SDG Conference Bergen for å skape kritisk debatt i universitetssektoren om bærekraftsmålene. Nå vender de tilbake til den andre konferansen.
Siden 1971 har Svalbard opplevd en oppvarming om vinteren på 7°C, viser en ny rapport. Svalbard har mistet to måneder med vinter siden 70-tallet, sier UiB-forsker.